Skip to content Skip to footer

همه جا رانندگی می کند همه جا شناور است و از همه جا صعود می کند!

جنگل های انبوه، درختان افتاده، زمین های لرزان، شن، ذغال سنگ نارس، تالاب، مرداب، تپه های شنی، باتلاق ها، سنگرها، برف، یخ

شرپ وسیله نقلیه اعزامی با کنترل از راه دور

وسایل نقلیه برنامه جهانی غذا (WFP) سازمان ملل معمولاً بار مهمی را حمل می کنند: که ممکن است غذا برای گروهی از افراد گرسنه و نیازمند آورده شود. Sensodrive در پروژه ای به همراه مرکز هوافضای آلمان (DLR)، برتری درایوهای کنترل شده با گشتاور خود را نشان می دهد.

 

برنامه‌های تلویزیونی اغلب هواپیماهایی را نشان می‌دهند که جعبه‌ها از آن‌ها با چتر نجات به زمین می‌روند، یا هلیکوپتری که بار حیاتی را تحویل می‌دهد. اما برای برنامه جهانی غذای سازمان ملل، این سناریوی عملیاتی معمولاً بسیار گران است. ارزان ترین راه حل، زمینی و روی سکوی یک کامیون است.

اما اگر مسیر به حداقل چهار چرخ متحرک نیاز داشته باشد، اگربا سیل مواجه باشد یا مثلاً از قلمرو آلوده به مین عبور کند، چه؟ مدتی است که WFP از یک آفرود برای مدیریت عبوراز زمین های سخت استفاده می کند. SHERP، یک ATV (وسیله نقلیه تمام زمینی) بسیار قوی، با لاستیک‌های بادکنکی عظیم خود از روی تمام موانع بالا می‌رود و حتی به لطف پروفیل‌های چرخ دست و پا روی لاستیک‌ها، در آب شنا می‌کند.

آفرود با دو اهرم فرمان هدایت می شود که شبیه به وسیله نقلیه ردیابی شده، سرعت چرخ های سمت راست یا چپ را کاهش می دهد و در نتیجه تغییر جهت را آغاز می کند. البته، آفرود باید توسط انسان هدایت شود – اما اگر مسیر برای راننده خطرناک باشد، چگونه مشکل را حل می کند؟

 

 

اینجاست که پروژه همکاری با مرکز هوافضای آلمان (DLR) آغاز می شود. ATV نیز باید با کنترل از راه دور به مقصد برسد.

قرار است به عنوان “پهپاد زمینی” مجهز شود که توسط راننده از طریق حضور از راه دور از یک کابین امن کنترل می شود. Sensodrive مجاز به مشارکت در پروژه AHEAD (دستگاه های کمک اضطراری بشردوستانه خودکار) است و در عین حال مزیت ویژه فناوری Sensodrive را نشان می دهد.

SHERP هایی که به عنوان بخشی از پروژه AHEAD ارتقا یافته اند، کیفیت یک مریخ نورد را به اصطلاح با حسگرهای درک، دوربین های عمق و سیستم های LIDAR دارند. این پروژه حتی قصد دارد این آفرود را به یک پهپاد کوچک پرنده مجهز کند که به خلبان SHERP دید کلی بیشتری از محیط اطراف می دهد. Sensodrive بر ساخت یک جعبه اضافی تمرکز دارد که در پشت صندلی راننده در آفرود نصب شده است. از آنجا، کابل‌های Bowden به اهرم‌های فرمان و همچنین کلاچ و پدال گاز منتهی می‌شوند تا کنترل از راه دور را از نظر شتاب‌گیری، هدایت و ترمز ATV SHERP کنترل کنند.

 

 

تبدیل وسیله نقلیه به پهپاد زمینی از نظر جزئیات یک کار سخت است. درایوهای کنترل شده با گشتاور راز این پروژه هستند. راننده پهپاد زمینی باید بتواند به معنای واقعی کلمه زمین را در اتاقی از راه دور در جلوی خود احساس کند.

در محل کابین، راننده ماهیت مسیر را حس می‌کند – به عنوان مثال از طریق مقاومت مکانیکی در اهرم‌های فرمان – و بنابراین مسیر امنی را تعیین می‌کند. حسگر گشتاور ثبت شده Sensodrive و فناوری SensoJoint به راننده این امکان را می دهد تا از طریق بازخورد نیرو، تجربه مشابهی را در کابین خود از راه دور داشته باشد. بنابراین جعبه پشت صندلی راننده الکترومکانیک های حساس را در خود جای داده است. سیستم کلی دارای عملکردهای ایمنی یکپارچه است. به عنوان مثال، در شرایط اضطراری، ترمز اضطراری از طریق یک سیستم فنر گازی مستقل از منبع تغذیه امکان پذیر است.

پروژه AHEAD DLR در اکتبر 2020 راه اندازی و قرارشد ظرف دو سال تکمیل شود. در این پروژه، Sensodrive، به عنوان یک منبع اصلی از تحقیقات فضایی DLR، می‌تواند بار دیگر برتری حسگرهای گشتاور بسیار حساس و محرک‌های بسیار یکپارچه خود را در کاربردهای خودرو و روباتیک نشان دهد.

 

Leave a comment