Skip to content Skip to footer

مارسلو گاندینی خالق افسانه ای لامبورگینی درگذشت

 

مارسلو گاندینی، طراح برجسته خودروهای لامبورگینی، و بسیاری دیگر، در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

گاندینی در مصاحبه‌ای ایمیلی در سال ۲۰۱۶ به نویسنده این متن نوشت: «من از فرصت‌هایی که به دست آوردم کاملاً راضی هستم.» و این فرصت‌ها واقعاً فوق‌العاده بودند. او طراح خودروهای سوپر اسپرت لامبورگینی، میورا و کونتاش، خودروی نمایشی خیره‌کننده آلفارومئو ۳۳ کارابو و خودروی رالی باشکوه Lancia Stratos بوده است.

گاندینی روز چهارشنبه در سن ۸۵ سالگی درگذشت. علت مرگ او اعلام نشده است.

 

 

استعداد گاندینی خیلی زود کشف شد. او هنوز در دهه بیست زندگی‌اش بود که در سال ۱۹۶۵ جانشین جورجیتو جوجیارو به عنوان طراح ارشد شرکت برتونه شد. اما او تحت تأثیر مسئولیتی که بر دوشش گذاشته شده بود، قرار نگرفت. او به یاد می‌آورد: «من تجربه نسبتاً مرتبطی در کار روی چندین پروژه داشتم – برخی شخصی و برخی با شرکت بدنه‌ساز مارازی coachbuilder Marazzi – بنابراین نگران عدم توانایی در ارائه کار نبودم. فقط برنامه زمانی برای سه طراحی کاملاً جدید که باید به موقع برای نمایشگاه خودروی ژنو در مارس ۱۹۶۶ تکمیل می‌شدند، بسیار فشرده بود.»

 

 

طرح‌های گاندینی غیرقابل پیش‌بینی بودند. میورا در دهه ۱۹۶۰ منحنی و اغواکننده بود، در حالی که جانشین آن در دهه ۱۹۷۰، کونتاش، زاویه‌دار و تقریباً خشمگین به نظر می‌رسید. وجه اشتراک تمام طرح‌های او این بود که به ماهیت مکانیکی خودرو بسیار نزدیک بود. برای مثال، سدان اصلی سری ۵ بی‌ام‌و اثر گاندینی تقریباً تمام فلز اضافی را به جز آنچه برای جای دادن کابین، صندوق عقب و موتور لازم بود، حذف می‌کند.

 

1972 BMW 528 (E12)

 

آیا فرم و عملکرد قابل تفکیک هستند؟ او با قاطعیت گفت: “به اعتقاد من، خیر.” “در واقع، این شاید یکی از مهم ترین جنبه های طراحی باشد، و هیجان انگیزترین فرم ها همیشه تابع عملکرد هستند.”

در حالی که گاندینی به خاطر طراحی خودروهای عجیب و غریبش به یادگار خواهد ماند، او همچنین طیف وسیعی از محصولات از مبلمان گرفته تا هلیکوپتر را طراحی کرد. اما او تنها یک فراری، دینو 308GT4 1973 را طراحی کرد. برای او همین کافی بود. به هر حال، او خودروهای عجیب و غریبی که طراحی می کرد را خودش سوار نمی شد. او گفت: “من برای استفاده شخصی خودم ماشین های کاربردی را ترجیح می دهم.”

 

1973 LANCIA STRATOS

Leave a comment