Skip to content Skip to footer

درِپوش جمع شونده سایبرتراک تسلا در سرعت ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت، ۲۵ مایل به برد آن اضافه می‌کند

 

ما سایبرتراک غول پیکر را با درپوش محفظه بار باز و بسته در سرعت ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت تست کردیم و با بستن درپوش، ۱۰ درصد مصرف بهینه‌تری را شاهد بودیم.

تسلا سایبرتراک برخلاف تصور، سازگاری بهتری نسبت به هوا دارد. قسمت جلویی این خودرو همیشه چالش‌برانگیز بوده است، اما دماغه صاف نمونه اولیه به پنل جلویی با انحنای ظریف تغییر یافته که به جریان هوا برای خم شدن در اطراف لبه‌های جلو کمک می‌کند. علاوه بر این، برآمدگی‌های جلو به دقت شکل داده شده‌اند تا یک گرداب کوچک و هدفمند ایجاد کنند که به هدایت جریان هوا برای خم شدن نرم در اطراف آن گوشه‌های جلویی غیرعادی تیز کمک می‌کند. برف‌پاک‌کن برجسته مانند حصاری عمل می‌کند که هوا را به سمت بالا هدایت می‌کند به جای اینکه اجازه دهد روی پنجره راننده بچرخد، بنابراین صدای باد به آن آشفتگی که ممکن است حدس بزنید نیست – حداقل برای راننده.

در زیر، کف سایبرتراک بسیار صاف‌تر از هر کامیون با شاسی نردبانی است که تا به حال ساخته شده است، با حداقل بازشوها و پوشش‌هایی برای روان‌تر کردن جریان هوا روی بازوهای کنترل پایین سیستم تعلیق.

قابل بحث‌ترین جنبه در مورد آیرودینامیک سایبرتراک، تناسب طبیعی بخش عقب با ظاهری زاویه‌دار است. لبه‌های عقب به آرامی مانند نوعی قطره باران باریک می‌شوند که طبیعی‌ترین شکل آیرودینامیکی است. نکته اینجاست که بریدگی ناگهانی در قسمت درب پشتی از نظر آیرودینامیکی بسیار خوب است. وان‌ایبالد کام (مخترع کام‌بک) زمانی نشان داد که چنین بریدگی ناگهانی اساساً اکثر هوای در حال جریان روی چنین بدنه‌ای را فریب می‌دهد تا در مسیری لَمینار (جریان آرام هوا) ادامه یابد و در نتیجه درگ (مقاومت هوا) را بیشتر از یک طراحی گرد و صاف کاهش دهد.

 

البته، درپوش جمع‌شونده سایبرتراک برای همه این موارد ضروری است، بنابراین ما تست‌های حالت پایدار در سرعت ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت را با درپوش بسته، باز و با درپوش و درب عقب باهم باز انجام دادیم تا احتمالاً خروجی برای هوایی که توسط محفظه بار باز “گیر افتاده” ایجاد شود. همچنین در مورد تأثیر درپوش چرخ‌ها کنجکاو بودیم، بنابراین تست‌های درپوش بسته را با برداشتن آن‌ها تکرار کردیم.

ما مدل سه موتوره ۸۳۴ اسب بخاری سایبرتراک Beast را روی لاستیک‌های ۳۵ اینچی همه جانبه آزمایش کردیم و آن را در پیکربندی‌های ذکر شده در اطراف یک مسیر بیضی شکل ۱۰.۶ کیلومتری اجرا کردیم تا بتوانیم هرگونه اثر باد را که برای تست خط مستقیم به دلیل وزش باد شدید آن روز قابل توجه بود، از بین ببریم و با عبور از نشانگر ثابتی روی مسیر، مصرف انباشته داخلی کامیون را تنظیم و ضبط کردیم. این دستگاه مصرف لحظه‌ای را بر حسب وات‌ساعت بر ۱۰۰ کیلومتر با سه رقم اعشار نمایش می‌دهد و ما این عدد را به کیلووات‌ساعت بر ۱۶۱ کیلومتر که فرمت استانداردتری برای واحد مصرف است، تغییر دادیم.

نتیجه چه بود؟ مصرف با درپوش بسته به طور متوسط ۵۸.۳ کیلووات ساعت در ۱۶۱ کیلومتر در مقابل ۶۴.۲ کیلووات ساعت در ۱۶۱ کیلومتر با درپوش باز بود. این افزایش ۱۰ درصدی مصرف نشان می‌دهد که نتیجه تست برد ۲۵۰ مایلی ما با درپوش باز، ۲۲۵ مایل می‌شد. باز کردن درب عقب در این مرحله تغییر معناداری را نشان نداد، زیرا مصرف در این حالت ۶۴.۰ کیلووات ساعت در ۱۶۱ کیلومتر اندازه‌گیری شد. در همین حال، کارکردن با برداشتن درپوش چرخ‌ها و درپوش بسته منجر به کاهش ناچیز تنها ۱.۷ درصدی شد: ۵۹.۳ کیلووات ساعت در ۱۶۱ کیلومتر به جای ۵۸.۳ کیلووات ساعت در ۱۶۱ کیلومتر.

مقاومت هوا به طور چشمگیری با سرعت تغییر می کند، بنابراین برخی از تست‌های خود را در سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت تکرار کردیم. مصرف با درپوش بسته از ۵۸.۳ کیلووات ساعت در ۱۶۱ کیلومتر به ۴۹.۳ کیلووات ساعت در ۱۶۱ کیلومتر کاهش یافت. این کاهش ۱۵.۴ درصدی در مصرف، بردی در حدود ۴۷۵ کیلومتر در سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد.

این مزایای آیرودینامیکی مرتبط با سرعت در طیف وسیعی از پیکربندی ها ثابت است، بنابراین جای تعجب نیست که تست ما در سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت با محفظه بار باز نیز به میزان مشابهی یعنی ۱۵.۶ درصد بهبود یافته است، به طوری که مصرف انرژی در این حالت تنها ۵۴.۲ کیلووات ساعت بر ۱۶۱ کیلومتر در سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت است در حالی که این رقم در سرعت ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت، ۶۴.۲ کیلووات ساعت بر ۱۶۱ کیلومتر بود.

نتیجه گیری کلی:

با درپوش بسته رانندگی کنید. این کار باعث بهبود بازده انرژی می شود و “مزیت” دیدِ داخل آینه عقب به آن اندازه که به نظر می رسد مهم نیست، زیرا نمای قابل مشاهده از این طریق بسیار محدود و باریک است. همانطور که مشخص شد، سیستم دوربین عملکرد بهتری دارد. همچنین، اگر می توانید با سرعت کمی پایین تر رانندگی کنید، این کار را انجام دهید تا برد قابل دسترس خود را بیشتر افزایش دهید.

 

Leave a comment