Skip to content Skip to footer

استلانتیس در مقابل خودروسازان چینی قرار گرفته است!

 

مدیرعامل شرکت استلانتیس معتقد است درحال حاضر نفوذ محصولات برقی خودروسازان چینی به‌بازار جهانی بیشتر شده است و بهترین راه برای مقابله با آن‌ها، ارائه خودروهای الکتریکی با کیفیت، ارزان و درسطح قیمت خودروهای بنزینی است که با تقاضای بازارهای جهانی همگام باشد.

استلانتیس (Stellantis) یک گروه خودروسازی بین‌المللی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است که در سال ۲۰۲۱ ایجاد شد. این شرکت از ادغام دو شرکت خودروسازی بزرگ، یعنی PSA Group (برندهای پژو، سیتروئن، DS و اُپل) و FCA Group (برندهای فیات، کرایسلر، جیپ، داج، آلفا رومئو و مزدا) تشکیل شد.

تهدیداتی که انکارناشدنی است

مدیرعامل شرکت استلانتیس، کارلوس تاوارس در یک میزگرد تخصصی اعلام کرد شرکت‌های خودروساز چینی مانند BYD و سایر تولیدکنندگان این منطقه، خودروهای الکتریکی را با ۳۰ درصد کمتر از قیمت خودروسازان غربی تولید می‌کنند و چینی‌ها در این بخش درحال حاضر تهدید اصلی هستند. آن‌ها در حال تحول بازار اروپا هستند و استلانتیس به‌عنوان یک شرکت چندملیتی می‌داند که باید در بازارهای سراسر جهان با آن‌ها رقابت کند.

تاوارس تاکید می‌کند این رقابت شامل بازار آمریکای‌شمالی هم می‌شود؛ جایی که شرکت‌های چینی در مکزیک کارخانه‌هایی راه‌اندازی می‌کنند که دارای شرایط لازم برای واردات خودروها به ایالات‌متحده تحت توافقنامه تجاری USMCA (توافقنامه تجارت آزاد بین کانادا، مکزیک و ایالات‌متحده) هستند. مکزیک از سرمایه‌گذاری در این بخش و ایجاد شغل استقبال می‌کند و تصمیم به‌رد فعالیت این شرکت‌های خارجی ندارد. مدیرعامل شرکت استلانتیس تنها روش رقابت با خودروسازان چینی را عرضه محصولات برقی با کیفیت و ارزان با صرفه‌جویی در هزینه تولید می‌داند.

روی آوردن به‌تولید خودروهای الکتریکی شرکت لیپ‌موتور (Leapmotor) در کارخانه‌های استلانتیس یک راه برای شکست دادن آن‌هاست. استلانتیس می‌تواند خودروهای الکتریکی را در هر یک از کارخانه‌های خود در سراسر جهان تولید کند که از فناوری شریک چینی خود، یعنی شرکت Leapmotor استفاده می‌کند. این روش در اروپا یا بازارهای دیگر که خودروهای چینی در حال حاضر فروش خود را شروع کرده‌اند، مؤثر خواهد بود.

 

 

سنگ‌گذاری با قانون

یکی از مواردی که مدیرعامل استلانتیس از دولت آمریکا و اتحادیه اروپایی می‌خواهد، ثبات در مقررات است تا تولیدکنندگان خودرو زمان لازم چهار تا پنج ساله را برای مهندسی خودروهای جدید با فناوری‌های مورد نیاز برای رسیدن به‌استاندارد آلایندگی و سایر مقررات داشته باشند. در همین حال، شرکت چینی BYD اعلام کرده است برای تولید برخی خودروهای الکتریکی جدید خود به ۱۸ ماه زمان نیاز دارد.

درحال حاضر شرکت استلانتیس برای معرفی ۱۸ خودرو الکتریکی خود درسال ۲۰۲۴ برنامه‌ای را اعلام نکرده است. اما اگر انتخابات آینده منجر به‌روی کار آمدن دولت‌هایی شود که به‌دنبال توسعه خودروهای بدون آلایندگی و برقی باشند، شرکت استلانتیس آماده است و تا سال ۲۰۲۷ در این بخش برنامه‌ریزی کرده است.

اگر دولت‌های جدید مردد باشند و بخواهند فرآیند انتقال به‌خودروهای بدون انتشار آلایندگی را کند کنند، مدیرعامل استلانتیس می‌گوید برای آن نیز آماده است. به‌همین دلیل است که بر اساس پلت‌فرم STLA Large یک دوج چارجر الکتریکی را در سال ۲۰۲۵ تولید می‌کند؛ اما نسخه‌های دارای موتور احتراق‌داخلی نیز برای این محصول عرضه می‌شود.

اما درنهایت هنگامی که برای شرکت استلانتیس مشخص شود که سیاست‌ دولت‌ها به‌کدام سمت خواهد رفت، ظرفیت کارخانه‌ها برای سال ۲۰۲۸ و بعد از آن نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت استلانتیس معتقد است تعادل قیمتی ضروری است. هدف شرکت، فروش خودروهای الکتریکی با قیمتی مشابه خودروهای دارای موتور احتراقی و کسب سود است. مهم این است که چگالی سلول‌های باتری دو برابر شود تا کوچک‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر شوند.

 

اهمیت توجه به رقابت مستقیم

وضع تعرفه‌های جدید روی خودروهای وارداتی از چین به آمریکا به منظور حفاظت از فرصت‌های شغلی صنعت‌خودرو آمریکا و برندهای داخلی صورت گرفته است؛ اما مدیرعامل استلانتیس اظهار می‌دارد از بابت تصمیمات دولت بایدن درباره حفاظت برندهای غربی از رقبای چینی نگرانی خاصی ندارد.

اگرچه سیستم فعلی تعرفه‌ها به‌منظور حفاظت از خودروسازان غربی در برابر هجوم برندهای چینی وضع شده، اما نگرانی‌هایی درباره یافتن راه‌های دیگر برای ورود به‌بازار خودرو آمریکا وجود دارد. احتمالا این کار از طریق تاسیس کارخانه‌های تولید خودرو در مکزیک و استفاده از مزیت تجارت آزاد بین مکزیک، کانادا و آمریکا صورت خواهد گرفت.

این خطر برندهای چینی به‌همراه نگرانی‌هایی درباره امنیت داده خودروهای هوشمند موجب شده است برخی کارشناسان و مسئولان صنعت‌خودرو آمریکا به‌ دنبال تصویب تعرفه‌های جدید به‌ منظور جلوگیری از ورود خودروهایی با ریشه چینی، صرف‌نظر از محل ساخت آن‌ها باشند. اما کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس معتقد است این اقدامات فایده‌ای در به تاخیر انداختن امر اجتناب‌ناپذیر هجوم چینی‌ها ندارد.

او خاطرنشان می‌سازد: «من درخواست هیچ نوعی حفاظت و پشتیبانی را ندارم؛ زیرا ما شرکتی جهانی هستیم و بنابراین در هیچ جایی محافظت نخواهیم شد. تصمیمات دنیای غرب در زمینه محافظت از صنعت‌ خودرو برای دیگر بخش‌های جهان کاربردی نخواهد داشت. ما در آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و… با برندهای چینی روبه‌رو خواهیم شد و بنابراین تنها گزینه ما رقابت مستقیم خواهد بود.»

 

مسیری که ابدا هموار نیست!

البته تاوارس و برندهای زیرمجموعه استلانتیس فعلا نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند؛ زیرا برخی برندهای چینی درحال عرضه خودروهای برقی با قیمت مدل‌های بنزینی هستند و تاوارس هم درحال تلاش برای کاهش فاصله بین خودروهای برقی و درون‌ سوز با عرضه محصولاتی همچون سیتروئن e-C3 است که یک شاسی‌ بلند کوچک و بدون آلایندگی با قیمت حدود ۲۵ هزار دلار محسوب می‌شود.

این خودرو از بهار سال جاری میلادی راهی بازار خواهد شد و درنهایت قیمتی زیر ۲۲ هزار دلار خواهد داشت. استلانتیس همچنین از پلت‌ فرم برقی کم‌هزینه و هوشمند خود برای تولید محصولاتی مشابه با برندهای دیگر استفاده خواهد کرد؛ هرچند احتمال ورود این خودروها به‌ آمریکا کم است.

باید گفت استلانتیس و تاوارس رابطه نزدیکی با بازار خودرو چین دارند؛ چراکه سال قبل با شرکت لیپ موتور یک جوینت‌ونچر مشترک تشکیل دادند. این خودروساز ۱.۵ میلیارد دلار سهام لیپ موتور را خریداری کرد و به‌ دنبال ساخت خودروهایی در اروپاست؛ اما امسال با سدی به‌نام تعرفه واردات خودروهای برقی چینی به‌ اروپا مواجه شده است.

درنهایت باید گفت ایلان ماسک به‌ عنوان یکی از مدیران ارشد خودروسازی آمریکا اخیرا درباره هجوم برندهای چینی به‌ بازار و از بین بردن دیگر خودروسازان هشدار داده بود. ماسک می‌گوید تنها راه مبارزه با این شرکت‌ها وضع موانع و سدهای تجاری است.

 

Leave a comment