Skip to content Skip to footer

مرسدس ای ام جی E53 هیبریدی جدید: قدرتی فراتر از حد انتظار

 

مدل‌های مختلف با نشان ۵۳ در محصولات مرسدس-ای ام جی عملکرد مشابهی ندارند.

در حالی که تلاش برای درک تمامی مدل‌های جدید مرسدس-ای ام جی می‌تواند گیج کننده باشد، نشانگرهای عددی تا حدودی به درک جایگاه آن‌ها در رده بندی عملکرد AMG کمک می‌کند. مدل‌های ۳۵ و ۴۳ در سطوح پایین و متوسط قرار می‌گیرند، در حالی که نشان ۶۳ معرف خودروهای قدرتمند است. اما اکنون، سدان جدید مرسدس ای ام جی E53 هیبریدی 4Matic+ این نظم را بر هم زده است.

این خودرو با نشان ۵۳ عرضه می‌شود اما قدرت و عملکرد آن در حد مدل‌های ۶۳ قرار دارد.

مدل‌های کوپه E53 و چهار درب GT53 که هم اکنون به فروش می‌رسند، از همان موتور ۳.۰ لیتری ۶ سیلندر خطی توربو با فناوری هیبرید ملایم استفاده می‌کنند که قدرتی معادل ۴۲۹ اسب بخار تولید می‌کند. این موتور شتاب صفر تا صد این خودروها را به ترتیب در ۴.۳ و ۴.۴ ثانیه ثبت می‌کند. این خودروها نسبت به مدل‌های ۶۳ ای ام جی اندکی ضعیف‌تر هستند.

 

 

در سدان جدید E53 هیبریدی 4Matic+ مدل ۲۰۲۴ نیز از همان موتور ۳.۰ لیتری ۶ سیلندر خطی استفاده شده است، با این تفاوت که قدرت آن کمی افزایش یافته و به ۴۴۳ اسب بخار در دور موتور ۶۱۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد. گشتاور آن نیز ۴۱۳ پوندفوت است که در محدوده دور موتور بین ۲۲۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه در دسترس قرار دارد. اما نکته‌ی کلیدی این است که این خودرو یک هیبریدی پلاگین محسوب می‌شود.

یک موتور برقی ۱۶۱ اسب بخاری با گشتاور ۳۵۴ پوندفوت بین موتور بنزینی و گیربکس ۹ سرعته AMG Speedshift TCT قرار گرفته است. باتری این خودرو نیز ظرفیتی معادل ۲۸.۶ کیلووات ساعت دارد که در کف صندوق عقب جایگذاری شده است. همین ویژگی باعث ایجاد تحولی اساسی در این خودرو می‌شود.

مهندسان AMG اعلام کرده‌اند که خروجی کل سیستم در E53 هیبریدی 4Matic+ برابر با ۵۷۷ اسب بخار و گشتاور آن ۸۳۹ نیوتن متر است. در حالت رانندگی مسابقه (که بخشی از پکیج اختیاری AMG Dynamic Plus است) این قدرت به ۶۰۳ اسب بخار افزایش می‌یابد.

 

 

این میزان قدرت با خروجی موتور ۴.۰ لیتری V8 دو توربو که در زیر کاپوت کوپه AMG GT63 مدل ۲۰۲۴ قرار دارد مطابقت دارد. همچنین، همین موتور در نسل قبلی سدان E63 S 4Matic+ نیز به کار رفته بود.

ادعای شرکت AMG این است که E53 هیبریدی 4Matic+ می‌تواند در کمتر از ۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. خودروهایی که به پکیج AMG Dynamic Plus مجهز باشند، این شتاب صفر تا صد را در کمتر از ۳.۸ ثانیه طی کرده و به حداکثر سرعت ۲۷۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسند.

با در نظر گرفتن این موارد، E53 هیبریدی 4Matic+ تنها نیم ثانیه کندتر از نسل قبلی E63 S در رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است (با اینکه گشتاور ۱۳ درصد بیشتر و گیربکس آن کارآمدتر است).

همچنین، حداکثر سرعت آن نیز ۱۹ کیلومتر بر ساعت کمتر است.

اضافه شدن نشان ۵۳ به E53 هیبریدی 4Matic+ اقدامی منطقی به نظر می‌رسد، چرا که نسل بعدی سدان مرسدس ای ام جی E63 نیز یک هیبریدی پلاگین خواهد بود (البته با تفاوت‌هایی) و انتظار می‌رود قدرتی بیش از ۷۰۰ اسب بخار داشته باشد. با این حال، این به معنای برخورداری تمامی مدل‌های ۵۳ از ویژگی‌های مشابه نیست. برای مثال، کوپه آینده‌ی AMG CLE53 تنها به ۴۴۳ اسب بخار قدرت و ۴۱۳ پوندفوت گشتاور مجهز خواهد بود که دلیل اصلی آن، نبود فضای کافی برای جایگذاری باتری بزرگ مورد نیاز برای موتور برقی در این خودرو دو درب است.

 

Leave a comment