Skip to content Skip to footer

چرا روند تصادفات و تلفات رانندگی همچنان افزایشی است؟

 

سال‌هاست دستگاه‌های متولی نظارت و پایش ترافیک در جاده‌ها و شهرها، طرح‌های متعددی را برای کاهش حوادث رانندگی در فصول مختلف سال اجرا می‌کنند. اما سوال اینجاست با وجود آنکه هر سال ابعاد این طرح‌ها وسعت بیشتری می‌گیرند چرا میزان تلفات و حوادث ترافیکی کاهش نمی‌یابد؟

 

هر ساعت ۲ نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند

آمارها نشان می‌دهد به جز دوران همه‌گیری کرونا که به‌دلیل اعمال محدودیت تردد در جاده‌های کشور، شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای بودیم، در سه سال گذشته آمار تلفات جاده‌ای سیر صعودی داشته است به طوری که بنا بر آخرین گزارش فرماندهی فراجا و پلیس راهور از ابتدای سال تاکنون، میزان تلفات جاده‌ای رشد 7درصدی داشته و از مرز ۱۲هزارنفر عبور کرده است.

 

سال گذشته نیز بیش‌از ۱۹ هزار نفر در تصادفات جان باختند که نسبت‌به سال قبل از آن (۱۴۰۰) رشد ۲۰درصدی داشته است. با این حال در سال‌های اخیر شاهد اجرای طرح‌های گوناگون بودیم که البته چندان هم نتوانستند موج افزایشی شمار مرگ ناشی‌از تصادفات را متوقف کنند. اینکه چرا اجرای طرح‌های ترافیکی ضربتی در کاهش تصادفات رانندگی موثر نیستند به عوامل اثرگذار بر هرم رشد تصادفات بازمی‌گردد.

رئیس پلیس راهور فراجا در این باره می‌گوید که افزایش تعداد وسائل نقلیه، نبود تناسب در توسعه حمل‌ونقل عمومی و افزایش تمایل به استفاده از خودروهای شخصی از عوامل رشد تصادفات و تلفات جاده‌ای در کشور است.

سردار سیدکمال هادیانفر با بیان اینکه هر ساعت ۲نفر بر اثر تصادف در جاده‌ها و شهرهای کشور جان خود را از دست می‌دهند و به ازای هر فرد جان‌باخته نیز ۲۵ نفر مصدوم می‌شوند، معتقد است نقاط حادثه‌خیز و نبود تناسب میزان جریمه تخلفات رانندگی با شرایط روز، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر فقدان توفیق در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای و شهری است.

همچنین به‌گفته کارشناسان، موضوعاتی مانند کیفیت پایین برخی خودروها، میزان مسافرت‌ها در سال، مشکلات بخش تروما در بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس و مسائلی از این دست نیز می‌توانند در هرم رشد تصادفات و تلفات تاثیر داشته باشند که پلیس بارها و بارها به این موارد اشاره کرده و خواستار همراهی همه دستگاه‌ها برای کنترل تصادفات شده است. البته فرمانده‌کل انتظامی کشور معتقد است اگر اقدامات پلیس بازدارنده نبود، تلفات جاده‌ای به ۴۱هزارنفر در سال می‌رسید.

اقدام سازمان‌ها به تنهایی کفایت نمی‌کند

سردارسید تیمورحسینی نیز در این باره گفت: تمام تلاش ما این است که بهترین شرایط را برای مردم فراهم کنیم و از این منظر اگر طرح‌های عملیاتی پلیس و دستگاهای دیگر نبود، شرایط بسیار سخت‌تر می‌شد.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: نکته مهم این است که برای موفقیت یک طرح، اقدام سازمان‌ها به تنهایی کفایت نمی‌کند و بخش مهم آن، تکالیف مردم به‌عنوان رانندگان وسایل نقلیه است. برای مثال در بسیاری از مواقع، پلیس در فصل زمستان کنترل زنجیر چرخ را انجام می‌دهد و از ورود خودروهای فاقد تجهیزات زمستانی به جاده جلوگیری می‌کند، اما باز هم شاهد اصرار برخی رانندگان برای ورود به جاده هستیم که حتی از مسیرهای فرعی هم این اقدام خطرناک را انجام می‌دهند.

این مقام پلیس راهور در ادامه تاکید کرد: به‌عنوان‌مثال وقتی می‌گوییم در یک بازه زمانی خاص، مردم نباید وارد جاده شوند و وضعیت خوبی در جاده‌ها حاکم نیست، از مردم انتظار داریم سفرها را به حداقل رسانده و بر سفر خود پافشاری نکنند. این موارد را نمی‌توان به‌عنوان نقاط ضعف اجرایی طرح دانست و بیشتر جنبه فرهنگی دارند.

جانشین رئیس پلیس راهور ادامه داد: حوادث جاده‌ای نیازمند اقدامات دوسویه است که از یک طرف مجموعه دستگاه‌های اجرایی تکالیفی دارند که باید انجام دهند و ازسوی‌دیگر مردم نیز باید بخشی از مسئولیت که متوجه آنهاست را به خوبی انجام دهند.

سردار حسینی تاکید کرد: یکی از راه‌های بازدارندگی تخلفات، مجازات است اما متاسفانه قوانین کنونی و جرایم رانندگی بازدارنده نیست و اثربخشی لازم را ندارد و همین مساله میزان تخلفات ما را افزایش داده و به تناسب آن نیز شاهد افزایش تلفات و مصدومان هستیم.

اجرای «طرح20» برای کاهش حوادث رانندگی در تهران

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ هم از تهیه و اجرای طرحی با عنوان «طرح20» برای کاهش حوادث رانندگی خبر داد. سرهنگ احسان مومنی در این باره گفت: باتوجه به آمار تصادفات جرحی و فوتی 8ماهه امسال (فروردین تا آبان) در زمینه تصادفات شهری تهران، گروه اندیشه‌ورزی تشکیل و برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش تصادفات انجام شد که در این زمینه ۲۰راهکار کوتاه‌مدت ولی زود بازده را پیش‌بینی کردیم و چون به این تعداد راهکار رسیدیم، نام آن را هم طرح۲۰  گذاشتیم.

به‌گفته وی این طرح از هفته گذشته آغاز شده و در دستور کار تمامی رؤسای مناطق پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته و امید است با اجرای آن، شاهد کاهش تصادفات در شهر تهران باشیم.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه افزود: برای کاهش تصادفات، آموزش و فرهنگ‌سازی راهکار اول و اعمال قانون و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی راهکار دوم است که در این زمینه با تخلفاتی که به‌صورت محسوس و نامحسوس و همچنین از طریق دوربین‌ها ثبت می‌شود، برخورد خواهیم داشت. بخش سوم هم به مهندسی ترافیک و اصلاحات هندسی راه بازمی‌گردد که پلیس راهور تهران بزرگ طرح ۲۰ را براساس این سه راهکار برنامه‌ریزی کرده است.

Leave a comment