Skip to content Skip to footer

تعویض باتری یا شارژ سریع؛ کدام بهتر است؟

تعویض باتری در خودروهای برقی مزیت‌های بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به‌هزینه کم و سرعت بالا اشاره کرد. علاوه‌بر این، بسته باتری هنگام تعویض به‌سرعت خراب نمی‌شود و این برخلاف شارژ سریع DC است که می‌تواند بر طول عمر بسته تاثیر بگذارد. با این حال، عدم‌تمایل برخی OEM ها به‌اشتراک‌گذاری یا استانداردسازی در طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه و انواع آن، مانع از تحقق یک ایده خوب تاکنون شده است.

رقابت بین تعویض باتری و شارژ سریع نباید به‌معنای موفقیت برای یکی به‌ضرر دیگری باشد.

خالد حسونه، مدیرعامل و بنیانگذار Ample پیش‌بینی می‌کند هر دو فناوری در آینده جایگاهی خواهند داشت؛ همان‌طور که نیروی باد و خورشید هر دو راه‌های موثری برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

 

او می‌گوید: «مورد و نحوه استفاده احتمالا حیاتی‌ترین عوامل هستند. شارژرهای سریع برای رانندگانی مهم محسوب می‌شوند که مکانی برای شارژ خودرو خود درطول شب یا روز دارند و درعین حال به‌دنبال راهی برای رسیدن به‌برد بالاتر هستند و درکل به‌استفاده گهگاه از شارژر سریع نیاز دارند. اما تعویض باتری احتمالا برای افرادی مهم محسوب می‌شود که مکانی برای شارژ قابل اطمینان در طول شب یا روز برایشان مهیا نیست و از این رو آن‌ها به‌شارژ مجدد سریع به‌عنوان راه اصلی برای دریافت انرژی نیاز دارند. یا برای ناوگان‌هایی که استفاده بیشتر یا هزینه ساخت زیرساخت کامل برای آن‌ها فراهم است.» بنابراین با توجه به‌شرایط مالکان خودروهای برقی، یکی از این دو فناوری توسط آن‌ها انتخاب خواهد شد.

ما انتظار داریم با گسترش فناوری‌ها، برخی مکان‌یابی‌ها وجود داشته باشد؛ اگرچه به‌طور کلی، شارژرهای سریع در جایی متمرکز می‌شوند که قدرت کافی در دسترس باشد، به‌خصوص در امتداد بزرگراه‌ها.

با توجه به‌امکان تکیه بیشتر بر انرژی‌های تجدیدپذیر نصب‌شده در کنار ایستگاه‌ها، تعویض باتری در جاهایی که برق یک چالش است (به‌عنوان مثال در داخل شهرهای بزرگ) آسان‌تر خواهد بود و کمتر به اتصال به‌شبکه در امتداد بزرگراه‌ها وابسته خواهد بود. درنتیجه علاوه‌بر مالکان و شرایط و زیرساخت‌های زندگی آن‌ها، زیرساخت‌های شهری نیز عامل مهمی در انتخاب یکی از این دو فناوری خواهد بود.

 

متئو دل سوربو، معاون اجرایی Magna International و رهبر جهانی Magna New Mobility می‌گوید: «تعویض باتری و شارژ سریع به‌موازات هم عرضه خواهند شد. زیرا انتقال تکنولوژی خودرو به‌برق در سراسر جهان همچنان درحال توسعه است.» با این حال او معتقد است این کار با وسایل نقلیه دو چرخ آسان‌تر از چهار چرخ است.

او می‌گوید: «اندازه باتری، برد و هزینه همچنان بر نرخ پذیرش برای هر دو گزینه تاثیر می‌گذارد، اما امروزه باتری‌های قابل تعویض دارای مزایای آشکاری در مقابل سایر وسایل نقلیه خودرویی هستند.»

هوی ژانگ، معاون NIO اروپا می‌گوید خودروهای NIO با استانداردهای شارژ نوع 2 و CCS سازگار هستند؛ بنابراین می‌توان آن‌ها را در نقاط شارژ، شارژ کرد یا کاربران می‌توانند باتری خودرو خود را تعویض کنند.

وی اظهار می‌کند: «ما به‌ارائه باتری معتقدیم. بهترین تجربه شارژ خودروهای برقی، تعویض باتری خواهد بود. برای پشتیبانی از این مساله، NIO دارای شبکه شارژ و تعویض مخصوص به‌خود و همچنین اتصالات با شبکه‌های شارژ شخص‌ثالث است.»

Leave a comment