Skip to content Skip to footer

ابرخودروی فوق العاده با طراحی هوش مصنوعی و چاپ سه بعدی

 

شرکت آمریکایی Czinger که به دنبال «حذف رکوردهای پیست» است، یک ابرخودروی فوق العاده با طراحی هوش مصنوعی و چاپ سه بعدی ساخته است.

این خودرو به نام Czinger 21C شناخته می شود و پتانسیل تغییر صنعت خودروسازی را دارد، اما در عین حال مهم است که محدودیت های آن و زمینه گسترده تر را نیز در نظر داشته باشیم.

“حداقل کار” با معنای جدید برای صنعت خودرو

عبارت “انجام حداقل کار” معمولا بار منفی دارد و مفهوم سهل انگاری، کم کاری و راضی شدن به متوسط بودن را می رساند. اما در سال 2024، با افزایش هزینه های تولید و تعهد به کاهش تأثیر بر محیط زیست، معنای این عبارت برای تولیدکنندگان (نه فقط خودرو) تغییر کرده است.

 

در گذشته، “حداقل کار” به معنای برآوردن الزامات قانونی به شیوه ای کم هزینه و بدون نوآوری بود. اما امروزه با فشارهای اقتصادی و محیط زیستی، “حداقل کار” به معنای یافتن کارآمدترین و پایدارترین راه برای انجام کارهاست، بدون اینکه کیفیت یا عملکرد قربانی شود.

 

ابرخودرویی با مهندسی زیبا، فراتر از چاپ سه بعدی

زمانی که Czinger 21C در سال 2020 معرفی شد، به سرعت با عنوان “ابرخودروی چاپ سه بعدی” شناخته شد. اگرچه این توصیف تا حدی دقیق است، اما به هیچ وجه زیبایی مهندسی این خودرو را به طور کامل نشان نمی دهد.

در هیچ جای دنیا خودرویی ساخته نمی شود، چه جاده ای و چه غیرجاده ای، که بتواند ادعای چنین مهندسی خارق العاده ای را داشته باشد.

زیرمجموعه عقب: به شکلی هیپنوتیزم کننده دور موتور پیچ خورده و پیچیده شده است، بدون هیچ جوشکاری ناخوشایندی و با کمترین وزن ممکن بدون خدشه به استحکام.

افزونه های آیرودینامیکی: این باله ها و دیفیوزرها که در سرعت ۱۹۰ مایل در ساعت نیروی رو به پایین ۲،۰۰۰ کیلوگرمی ایجاد می کنند، از پتانسیل عملکرد فوق العاده این خودرو در پیست خبر می دهند.

کابین خلبان: کابین مانند ابرخودروهای لمانز طراحی شده، اما با این تفاوت که صندلی راننده در مرکز و صندلی دیگری برای یک فرد خوش شانس در پشت سر آن قرار دارد.

در واقع، 21C فراتر از یک خودروی چاپ سه بعدی است. این شاهکاری از مهندسی است که زیبایی را با عملکرد بی نظیر ترکیب می کند و جایگاه منحصر به فردی در دنیای خودرو دارد.

 

 

اهداف بزرگ Czinger و Divergent: بیش از یک ابرخودروی 3D-پرینت

لکاس Czinger، رئیس و مدیر ارشد عملیات، تاکید می‌کند که Czinger «یک کسب و کار مستقل» است و بلندپروازی خود را برای تبدیل شدن به «موفق‌ترین شرکت خودروهای عملکردی آمریکایی» آشکار می‌کند. اما مهمتر از آن، 21C به عنوان یک “آزمایشگاه روی چرخ” عمل می کند تا هم نوآوری های تولید توسط شرکت مادر را به نمایش بگذارد و هم توسعه آنها را پیش ببرد.

او توضیح می‌دهد: «ماموریت Divergent بسیار بلندپروازانه و گسترده بود: یک راه‌حل در سطح سیستم برای طراحی و ساخت بدنه‌خودرو و سازه‌های هوافضا و دفاعی.

ما به روش سنتی ساخت و طراحی آن‌ها نگاه کردیم که ابزارهای دیجیتالی خوبی داشت، اما خودکارسازی زیادی در فرآیند طراحی وجود نداشت.»

Divergent فقط به دنبال اصلاح فرآیند طراحی نبود – لکاس معتقد است کل فرآیند ساخت خودرو از چند جهت «شکسته شده است». این امر عمدتا به این دلیل است که فرآیند تولید سنتی بدنه «انرژی و زمان زیادی را می‌گیرد» و دی‌اکسید کربن قابل توجهی منتشر می‌کند، بلکه به این دلیل که روش‌های توسعه و ساخت معمول، منابع شرکت را بی‌مورد هدر می‌دهند.

 

 

او می‌گوید: «چرخه سرمایه در صنعت خودرو بی‌رحمانه است. حتی بهترین‌های صنعت در دوره‌های 10 یا 20 ساله با مشکل مواجه هستند، زیرا این یک صنعت با شدت سرمایه بالا است و بیشتر این سرمایه از تولید بدنه خودروی آن وسیله نقلیه تامین می‌شود. بنابراین، شما باید پیشاپیش پول زیادی خرج کنید – همه آن پول را به معنای واقعی کلمه در قالب‌های پرس، تجهیزات ریخته‌گری، تجهیزات جوشکاری، راه‌اندازی تأسیسات بدنه خودروی خود قفل کنید – و سپس امیدوار باشید که تعداد مشخصی واحد در سال بفروشید.»

سودآوری هر خودرو به سرعت استهلاک هزینه های تجهیز کارخانه برای ساخت آن بستگی دارد. به همین دلیل است که چرخه عمر استاندارد ۷ تا ۸ ساله برای مدل ها با یک آپدیت جزئی سبک در میانه راه برای همه ما آشنا است.

طراحان و مهندسان ممکن است خواهان بهبود زودتر خودرو باشند، اما نیاز به بازگشت سرمایه مناسب از سرمایه گذاری اولیه مانع آنها می شود. راه‌حل همه موارد بالا، رویکرد “سه رکن” Divergent به طراحی و تولید است که به دارایی کم و راندمان بالا نیاز دارد. اولین رکن، برنامه طراحی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط تیم مهندسی مجرب شرکت کدنویسی شده و به سرعت به بهترین طراحی برای هر قطعه می رسد. این طراحی، سبک ترین، سفت ترین و بادوام ترین طراحی با حداقل مصرف مواد است.

معتقد است نرم افزار طراحی هوش مصنوعی آنها می تواند انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کند. در حال حاضر برای بهینه سازی طراحی قطعات، مهندسان معمولا به یک نقطه “خوب” اکتفا می کنند و دنبال بهترین نیستند. اما این نرم افزار به طور خودکار هزاران حالت را بررسی می کند تا به بهترین طراحی ممکن برسد که سبکی و استحکام را به بهترین شکل ممکن متعادل می کند. این به معنای تولید قطعات با کمترین وزن ممکن بدون افت عملکرد است.

تولید قطعات سبک و بهینه با چاپ سه بعدی فوق پیشرفته

روش ساخت:

تولید سنتی این قطعات بهینه شده با روش های مرسوم (قالب زنی، ریخته گری، ماشین کاری) غیرممکن است.

بنابراین Divergent از “تولید افزایشی” استفاده می کند که شبیه چاپ سه بعدی است.

 

 

چاپ سه بعدی پیشرفته:

 

دستگاه آنها شامل 22 بازوی رباتیک بزرگ است که با هم کار می کنند.

با استفاده از آلیاژ آلومینیوم قابل بازیافت و بهینه شده (اختراع Divergent) قطعات فلزی بسیار سبک، مقاوم و با مصرف بهینه مواد را “چاپ” می کند.

این دستگاه قادر به چاپ قطعات مختلفی مانند پایه سیستم تعلیق خودرو، بازوی نوسان موتورسیکلت یا حتی بدنه هواپیماهای نظامی است.

سیستم مونتاژ انعطاف پذیر و سازگار با محیط زیست

اتصال قطعات:

ساختارهای چاپ شده را می توان با جوشکاری سنتی یا چسب فوق العاده قوی و سریع شرکت (اختراع دیگر) به هم وصل کرد.

مونتاژ سریع و انعطاف پذیر:

سیستم مونتاژ با ربات ها طراحی شده تا برای طیف وسیعی از محصولات مانند فورد یا فراری قابل استفاده باشد.

این سیستم زمان و هزینه مونتاژ را کاهش می دهد.

مزایای مشتریان:

استفاده از نرم افزار و سیستم چاپ سه بعدی Divergent در کارخانه خود

کاهش هزینه، زمان و تاثیر زیست محیطی فعالیت ها

تمرکز بیشتر بر طراحی محصول

کاهش زمان طراحی قطعات از 18 ماه به چند هفته

امکان تغییر راحت محصول در بازار بدون نگرانی بابت ابزار گران قیمت

کاهش ریسک مالی مرتبط با طراحی

مزایای کلی:

انعطاف پذیری و مقرون به صرفه بودن سیستم تولید

کاهش قابل توجه وزن محصولات و تاثیر مثبت بر محیط زیست

 

Divergent، پیشگام آینده تولید خودرو

در حال حاضر تمامی فعالیت های Divergent در مقر 100,000 فوت مربعی آنها نزدیک به لس آنجلس انجام می شود، اما هدف آنها ایجاد 30 مرکز تولیدی در سراسر جهان تا سال 2030 است.

این شرکت نوآور در حال حاضر با هفت خودروساز بزرگ دنیا همکاری می کند، اما تنها دو مورد از آنها به طور علنی اعلام شده اند: استون مارتین که از زیرمجموعه عقب چاپ سه بعدی برای خودروی اسپرت DBR22 استفاده کرد و مرسدس بنز.

 

با گسترش شبکه جهانی سیستم های تولید به هم پیوسته، شرکت خودروسازی اسپرت Divergent نیز به عنوان ویترین فناوری و نمایش برند، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

سوپراسپرت 21C از Divergent رکوردهای جدیدی را در پیست های معتبر Circuit of the Americas و Laguna Seca به ثبت رسانده است. این خودرو حتی توانسته از خودروهای قدرتمند مانند McLaren Senna هم پیشی بگیرد.

 

به طور خلاصه، Divergent با رویکرد نوآورانه خود که شامل طراحی با هوش مصنوعی، تولید با چاپ سه بعدی و مونتاژ انعطاف پذیر است، در حال تغییر چهره صنعت خودرو و حرکت به سمت تولید محصولات سبک تر، سریع تر و سازگارتر با محیط زیست است.

 

 ترجمه شده توسط تیم نگارش و ترجمه دل افکار

 

Leave a comment