Skip to content Skip to footer

BMW Urban-X آینده را تسریع می‌کند

 

BMW مدت‌ها است که در خط مقدم نوآوری در دنیای خودرو بوده است و پیشرفت‌های آن در خودروهای برقی (EV) نیز از این قاعده مستثنی نیست. از i3 جمع‌ وجور گرفته تا i5 M60 براق و پرقدرت، BMW ثابت کرده است که خودروهای برقی می‌توانند به اندازه همتایان احتراق داخلی خود پویا، لوکس و قدرتمند باشند. با این حال، یک مانع بزرگ باقی می‌ماند – زیرساخت‌ها.

به همان اندازه که رانندگان از قدرت و هندلینگ روان یک EV قدردانی می‌کنند، همچنین نگرانی خود را در مورد زمان‌های شارژ و دسترسی به ایستگاه‌ها، حتی در شهرهای بزرگ مانند نیویورک، ابراز می‌کنند. با وجود وعده این خودروها، جهان هنوز آماده پشتیبانی کامل از آنها نیست. با تشخیص این چالش‌ها، BMW با تأسیس Urban-X، یک پلتفرم طراحی شده برای کمک به حل مسائل پیچیده شهری در زمینه انرژی، تغییرات آب و هوایی و تحرک، گام جسورانه‌ای به جلو برداشت. همانطور که تیم این پلتفرم می‌گوید: «تغییر آب و هوا خود به خود برطرف نخواهد شد – بنابراین ما از نوآوران جسور دعوت می‌کنیم تا رهبری این حرکت را بر عهده بگیرند!»

 

 
Urban-X قصد دارد پازل زیرساخت را حل کند

به عنوان بخشی از هفته آب و هوای نیویورک 2024، Urban-X توسط گروه ب ام و و مینی  در مرکز صحنه قرار گرفت و گفتگوها پیرامون راه‌حل‌های تغییرات آب و هوایی با تأکید بر شهرها – فضاهایی که بیش از 60 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، تنها 2 درصد از مساحت زمین را پوشش می‌دهند و بیش از 70 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تولید می‌کنند. این پلتفرم استارتاپ‌هایی با رویکردهای آینده‌نگر در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، جذب کربن و زیرساخت‌های EV را به نمایش گذاشت و راه‌حل‌هایی را که می‌توانند چشم‌اندازهای شهری را به محیط‌های تمیزتر و پایدارتر تبدیل کنند، به واقعیت تبدیل کرد.

سه شرکت برجسته در طول هفته آب و هوا به عنوان بخشی از شتاب‌دهنده Urban-X BMW ارائه شدند – itselectric، Virtus Solis و Vycarb.

در کنار نمایش Urban-X، استودیو خلاق گروه ب ام و، Designworks، صندلی BMW M Visionary Materials خود را که از مواد طبیعی و بازیافتی با فرآیندهای نوآورانه برای نشان دادن کاهش 90 درصدی ردپای کربن ساخته شده است، به نمایش گذاشت.

 

 

شارژ EV در کنار خیابان برای مناطق شهری

یکی از چالش‌های فوری برای گسترش استفاده از EV، دسترسی به ایستگاه‌های شارژ، حتی در شهرهای بزرگ مانند نیویورک است.

اکثر رانندگان EV در گاراژ یا راهرو خودرو خود را شارژ می‌کنند –  که در  مناطق شهری چندان رایج نیست.

 itselectric، یک استارتاپ اختصاص داده شده به نصب ایستگاه‌های شارژ در کنار خیابان طراحی شده برای شهرها ست. در طول هفته آب و هوا، این استارتاپ واحدهای شارژ EV خود را به نمایش گذاشت، کوچک اما قدرتمند و طراحی شده برای ساخت سریع، آسان و با هزینه کمتر.

Virtus Solis، که به لاتین به معنای «قدرت خورشید» است، رویکردی پیشگامانه در زمینه تولید انرژی اتخاذ کرده است.

در حالی که منابع انرژی تجدیدپذیر سنتی مانند خورشید و باد ارزشمند هستند، متناوب بودن آنها – ناشی از چرخه روز و شب و الگوهای آب و هوا – کارایی آنها را محدود می‌کند. Virtus Solis با نگاه فراتر از جو زمین، به فضا، در حال رسیدگی به این چالش است. برنامه بلندپروازانه آن: انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا می باشد.

جان باکنل، بنیانگذار و مدیرعامل Virtus Solis، اینگونه راه حل تیم خود را توصیف می‌کند: «ایده‌ای به نام «انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا» از 100 سال پیش وجود داشته است، اما تاکنون اقتصادی نبوده است.

ما پنل‌های خورشیدی را در فضا قرار می‌دهیم، جایی که خورشید همیشه می‌تابد، و از یک پیوند قدرت بی‌سیم برای آوردن انرژی به زمین استفاده می‌کنیم و آن را دوباره به برق تبدیل می‌کنیم. ما چالش بی‌سیم را حل کرده‌ایم و سیستمی با هزینه‌های انرژی پایین و اجزای فوق مدولار طراحی کرده‌ایم. ما قصد داریم اولین سیستم خود را در سال 2030 مستقر کنیم، با هدف کمتر از 100 دلار در هر مگاوات ساعت. تا زمانی که پنج گیگاوات مستقر کنیم، به 30 دلار در هر مگاوات ساعت خواهیم رسید، که به اندازه کافی رقابتی است تا سوخت‌های فسیلی را در سطح جهانی جابجا کند.»

با قرار دادن پنل‌های خورشیدی در مدار، جایی که نور خورشید ثابت است، Virtus Solis قصد دارد انرژی را از طریق یک پیوند بی‌سیم به زمین منتقل کند.

آنچه این شرکت را متمایز می‌کند این است که با موفقیت اثبات مفهوم خود را نشان داده است. این تیم یک دمو در رویداد هفته آب و هوای BMW ارائه کرد و پیش‌بینی می‌کند که فناوری آن قادر خواهد بود با نرخ‌های رقابتی با سوخت‌های فسیلی فعلی، برق تولید کند و انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا را به یک رقیب واقعی در بازار انرژی جهانی تبدیل کند.

هدف بلندمدت آنها کاهش هزینه‌های برق به سطحی است که سوخت‌های فسیلی را منسوخ کند – در نهایت انتقال جهان به انرژی‌های تجدیدپذیر را تسریع می‌کند.

 

 

 

حذف کربن، یک تن در یک زمان

استارتاپ مستقر در بروکلین، Vycarb، در حال رسیدگی به جنبه دیگری از چالش آب و هوا است: جذب کربن. در رویداد هفته آب و هوای BMW، این تیم واقعیت تلخی را بیان کرد که اگرچه صنعت‌زدایی ضروری است، اما بسیار دشوار است. اینجاست که فناوری‌های جذب کربن وارد عمل می‌شوند تا به کاهش گازهای گلخانه‌ای در جو کمک کنند. با این حال، چشم‌انداز فعلی بازارهای جبران کربن با مشکلاتی از جمله عدم ماندگاری و هزینه‌های بالا همراه است.

Vycarb یک راه حل بازی‌ساز ارائه می‌دهد. فناوری آن امکان حذف و ذخیره دائمی CO2 را فراهم می‌کند و نیاز به سیستم‌های قابل راستی‌آزمایی و مقیاس‌پذیر جذب کربن را برطرف می‌کند.

گارِت بودینوت، بنیانگذار و مدیرعامل این استارتاپ می‌گوید: «در Vycarb، ما فناوری‌ای را توسعه داده‌ایم که CO2 را به روشی دائمی، قابل اندازه‌گیری و کم‌هزینه جذب، حذف و ذخیره می‌کند. سیستم آماده استفاده ما CO2 را جذب می‌کند و آن را به بی‌کربنات تبدیل می‌کند که در آب حل می‌شود و آن را برای بیش از 100,000 سال به طور دائمی ذخیره می‌کند. این فرآیند از یک ماده خام معدنی کم هزینه استفاده می‌کند که در سراسر جهان فراوان است و می‌تواند تمام 1.4 تریلیون تن CO2 تولید شده توسط انسان را حذف کند. فناوری مقیاس‌پذیر ما شامل یک سیستم حسگر است که CO2 ذخیره شده را در زمان واقعی اندازه‌گیری می‌کند و اثربخشی آن را ثابت می‌کند و در بسیاری از موارد کیفیت آب را بهبود می‌بخشد.»

با رویکرد Vycarb، شرکت‌ها می‌توانند اطمینان داشته باشند که کربنی که جبران می‌کنند واقعاً از جو حذف شده است و مشکلات اعتبار که بازار جبران کربن را آزار داده است، حل می‌شود. با مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد کردن جذب کربن، Vycarb می‌تواند راه را برای پذیرش بیشتر روش‌های کاهش کربن معنی‌دار توسط صنایع هموار کند.

 

 

 نوآوری‌های مواد توسط گروه ب ام و دیزاینورک

 

در کنار ارائه‌های Urban-X، گروه ب ام و دیزاینورک صندلی BMW M Visionary Materials خود را که اخیراً جایزه Altair Enlighten 2024 را در دسته فرآیند پایدار دریافت کرد، به نمایش گذاشت.

مفهوم طراحی، رنگ و مواد صندلی توسط Designworks در همکاری با تیم طراحی BMW توسعه داده شد. این صندلی تعهد گروه را به توسعه مواد نوآورانه با هدف کاهش انتشار و حفظ منابع برجسته می‌کند. این صندلی که از مواد طبیعی و بازیافتی، از جمله الیاف طبیعی، کامپوزیت‌های الیافی، جایگزین‌های چرم و پلیمرهای مبتنی بر جلبک ساخته شده است، همچنین دارای ماژول‌ها و مواد ساده‌تر سازماندهی شده بر اساس نوع برای امکان بازیافت در پایان چرخه عمر خود است.

با ساختارهای پشتیبانی کامپوزیت الیافی فوق سبک، پیچیده شده با ربات، مواد طبیعی و قابلیت بازیافت بالا، صندلی دارای ردپای کربنی است که 90 درصد کمتر از صندلی سطل کربن فعلی BMW M است.

تعهد BMW به محیط زیست با خط تولید EV و نوآوری‌های مواد متوقف نمی‌شود. با Urban-X، پلتفرمی ایجاد کرده است که نسل بعدی نوآوران آب و هوا را برای زنده کردن راه‌حل‌های خود توانمند می‌سازد. از تولید انرژی گرفته تا جذب کربن و زیرساخت‌های EV، این استارتاپ‌ها – itselectric، Virtus Solis و Vycarb، همراه با Dollaride و OneSix Energy – نماینده نوعی تفکر آینده‌نگر هستند که برای ایجاد شهرهای پایدار ضروری خواهد بود.

 

منبع مقاله: designboom

تیم ترجمه و نگارش دل افکار