Skip to content Skip to footer

رونمایی از پورشه ماکان 2025 یک باز آفرینی تمام الکتریکی

 

پورشه برای حفظ موفقیت و جذب مشتریان به مدل‌های گران‌تر خود، خودروی شاسی‌بلند محبوب و جمع‌وجور ماکان را به طور کامل بازطراحی کرده و نسخه‌ی کاملا برقی آن را با نام ۲۰۲۴ Porsche Macan EV معرفی کرده است.

  • Macan EV در دو مدل عرضه می‌شود: Macan 4 (استاندارد) و Macan Turbo (بالارده).
  • تمامی مدل‌های Macan EV دارای درگاه شارژ AC در هر دو طرف خودرو برای راحتی هستند و درگاه DC بسته به بازار در یک طرف قرار دارد.
  • در سال ۲۰۲۴، مدل پایه دیفرانسیل عقب “Macan Electric” و مدل میان‌رده “Macan 4S Electric” معرفی شدند.

 

طراحی ظاهری Macan EV

نسخه اولیه‌ی Macan برقی با دو مدل استاندارد با عملکرد پایین‌تر به نام Macan 4 و یک مدل با عملکرد بالا به نام Macan Turbo عرضه می‌شود. به منظور سهولت در شارژ، در تمامی مدل‌های Macan EV درگاه شارژ AC در هر دو طرف خودرو تعبیه شده است و درگاه DC بسته به بازار ممکن است فقط در یک طرف خودرو قرار داشته باشد. همچنین در اواخر سال ۲۰۲۴، مدل پایه دیفرانسیل عقب “Macan Electric” و مدل میان‌رده “Macan 4S Electric” معرفی شدند.

 

 

نشان خاکستری جدید به سبک “Turbonite” که پورشه پیش‌تر معرفی کرده بود، به‌عنوان یک آپشن اختصاصی برای مدل‌های “Turbo” ارائه می‌شود. تنها یک نوع بدنه وجود دارد، اما طراحان تصمیم گرفتند تا المان‌های زیبایی‌شناسی “کوپه” را در نمای جانبی و جزئیات طراحی جدید Macan بگنجانند. همچنین این خودرو از ترند محبوب جداسازی واحد اصلی چراغ جلو از چراغ‌های روشنایی روز پیروی می‌کند، که امضای پورشه با طرح چهارگانه شبیه به Taycan EV را دریافت می‌کند.

چرخ‌های این خودرو در دو سایز ۲۰ تا ۲۲ اینچی و در دو مدل ارائه می‌شوند، که شامل یک گزینه چرخ‌های سبک‌وزن فورج‌شده ۲۲ اینچی و همچنین گزینه‌های خاص برای رینگ‌های آف‌رود است. اگر به خاص بودن علاقه دارید، می‌توانید با پرداخت کمتر از دو هزار دلار، رنگ دو تا از گزینه‌های رینگ را با رنگ بدنه هماهنگ کنید.

خودروی برقی Macan بزرگ‌تر از شاسی‌بلند لوکس جمع‌وجور Macan با موتور بنزینی است، اما همچنان در دسته خودروهای “کامپکت” طبقه‌بندی می‌شود. فاصله بین دو محور این خودرو افزایش یافته است (اکنون ۱۱۸.۸ اینچ در مقابل ۱۱ اینچ مدل استاندارد Macan) که یکی از مزایای پلتفرم مشترک برقی PPE است که Macan EV روی آن ساخته شده است. همچنین طول کلی خودرو نیز حدود دو اینچ افزایش یافته است.

 

 

مشخصات قدرت و برد Macan EV

قدرتمندترین مدل در بین دو مدل اولیه‌ی Macan، مدل Turbo است که حداکثر خروجی آن در حالت کنترل راه‌اندازی با عملکرد Overboost به ۶۳۰ اسب بخار و گشتاور ۸۳۳ پوند-فوت می‌رسد. در حالت عادی و بدون استفاده از عملکرد Overboost، قدرت این خودرو ۵۷۶ اسب بخار است. نیروی محرکه این خودرو از دو واحد موتور سنکرون تحریک دائمی (PSM) به‌روز شده تأمین می‌شود که یکی به چرخ‌های جلو و دیگری به چرخ‌های عقب متصل است و نیروی محرکه تمام چرخ و توزیع گشتاور را ارائه می‌دهد و از طریق یک گیربکس تک سرعته دو مرحله‌ای نیرو را منتقل می‌کند. Macan Turbo EV می‌تواند در ۳.۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۰ مایل بر ساعت) برسد و حداکثر سرعت آن ۱۶۱ مایل بر ساعت (۲۵۹ کیلومتر بر ساعت) است. مدل Macan 4 قدرتی معادل ۳۸۲ اسب بخار دارد، یا حداکثر خروجی ۴۰۲ اسب بخار و گشتاور ۴۷۹ پوند-فوت با استفاده از Overboost را از طریق هر چهار چرخ ارائه می‌دهد. این مدل می‌تواند در ۴.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۰ مایل بر ساعت) برسد و حداکثر سرعت آن ۱۴۶ مایل بر ساعت (۲۳۵ کیلومتر بر ساعت) است.

مدل پایه جدید در خط تولید شاسی‌بلند برقی Macan، تنها با دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود، اما همچنان از یک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی بهره می‌برد، اگرچه سبک‌ترین مدل در این مجموعه است. در این مدل از همان موتور محور عقب استفاده شده در مدل جدید Macan 4 Electric استفاده شده است که به‌صورت استاندارد ۳۳۵ اسب بخار قدرت دارد و با فعال کردن کنترل راه‌اندازی تا ۳۵۵ اسب بخار افزایش می‌یابد و گشتاور آن به ۴۱۵ پوند-فوت می‌رسد. این مدل می‌تواند در ۵.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۰ مایل بر ساعت) برسد و به حداکثر سرعت ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت (۱۳۶ مایل بر ساعت) دست یابد. این خودرو نسبت به مدل قبلاً معرفی‌شده Macan 4 Electric، ۲۴۳ پوند سبک‌تر است؛ مدل قبلی با حداکثر خروجی ۴۰۲ اسب بخار و ۴۷۹ پوند-فوت گشتاور و زمان شتاب صفر تا صد ۴.۹ ثانیه و همان حداکثر سرعت ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت (۱۳۶ مایل بر ساعت) عرضه می‌شود.

 

 

فضای داخلی و فناوری Macan EV

در داخل Macan EV جدید مجموعه‌ای از صفحه نمایش‌های استاندارد و اختیاری وجود دارد. تمامی خودروها دارای یک صفحه نمایش لمسی ۱۰.۹ اینچی در مرکز داشبورد به همراه یک نمایشگر ۱۲.۶ اینچی برای راننده هستند.

همچنین می‌توانید یک هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده (که ظاهراً معادل یک نمایشگر ۸۷ اینچی در مقابل راننده است) را به‌صورت اختیاری سفارش دهید و سرنشینان می‌توانند از یک صفحه نمایش ۱۰.۹ اینچی اختیاری در سمت سرنشین لذت ببرند که در هنگام حرکت برای راننده قابل مشاهده نیست.

 

 

یک سیستم روشنایی محیطی اطلاعاتی استاندارد جدید، الگو را بر اساس کاری که خودرو انجام می‌دهد تغییر می‌دهد، از جمله یک حالت خوش آمدگویی، نشانگرهای وضعیت شارژ، حالت نورپردازی ویژه کنترل راه‌اندازی و موارد دیگر، با رنگ‌های آبی، قرمز و سبز. دستیار صوتی پورشه نیز برای پرسش و پاسخ طبیعی‌تر و همچنین زمان پاسخ سریع‌تر به‌روزرسانی شده است و می‌تواند بر اساس موقعیت صدا در خودرو تشخیص دهد که راننده یا سرنشین سؤال را پرسیده است.

Macan EV جدید از یک سیستم اطلاعات سرگرمی مبتنی بر اندروید استفاده می‌کند که مشابه پورشه پانامرای جدید است. این بدان معناست که اکنون می‌توانید به برنامه‌های دیجیتالی محبوب و آشنا مانند Spotify، Zoom، YouTube و TikTok در صفحه نمایش‌های مرکزی و سرنشین دسترسی داشته باشید (البته بسته به اینکه خودرو در حال رانندگی است یا خیر، عملکرد محدودی دارد). برنامه ناوبری خودرو برای بهبود برنامه‌ریزی مسیر که توقف‌های شارژ را در بر می‌گیرد، به‌طور کلی مورد بازنگری قرار گرفته است و با اولویت‌هایی برای انتخاب ارائه‌دهندگان خدمات شارژ و به‌روزرسانی‌های در دسترس بودن شارژر زنده ارائه می‌شود. Android Auto و Apple CarPlay (پورشه می‌گوید ۸۵ درصد از مشتریانش از آیفون‌های اپل استفاده می‌کنند) اکنون بهتر ادغام شده‌اند و برنامه‌های نقشه غیر پورشه اکنون برای دید بهتر به صفحه کیلومترشمار راننده منتقل می‌شوند.

همچنین به لطف فضای کمی بزرگ‌تر پشت صندلی‌ها و وجود محفظه جلوی خودرو (frunk) به حجم ۲.۹ فوت مکعب، ۴.۴ فوت مکعب فضای بار اضافی نسبت به یک Macan بنزینی وجود دارد.