Skip to content Skip to footer

خودروهای برقی کاملا خودران به عنوان تاکسی مدرن

شرکت ورنه، ناوگان تاکسی‌های برقی کاملا خودران خود را برای هم‌سواری، اشتراک‌گذاری سفر یا گرفتن تاکسی در سطح شهر معرفی کرده است. این سرویس شبیه به رزرو تاکسی و خدماتی است که امروزه وجود دارد، با این تفاوت که هیچ راننده‌ای خودروهای ورنه را هدایت نمی‌کند و این وسایل نقلیه همچنان می‌توانند به تنهایی در ترافیک و خیابان‌های شلوغ شهر حرکت کنند.

 

ماته ریمــاک، مدیرعامل ریمــاک اتوموبیلی، این شرکت حمل‌ونقل را به همراه دو تن از همکاران و دوستانش در گروه ریمــاک تأسیس کرد: مارکو پجکوویچ، مدیرعامل فعلی ورنه، و آدریانو مودری، طراح نوورا و مدیر ارشد طراحی در ورنه. این سه نفر در حال آماده شدن برای تولید تاکسی‌های برقی خودران هستند که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ در زاگرب، کرواسی، مقر شرکت حمل‌ونقل، راه‌اندازی شوند.

 

 

ورنه حسگرهای شامل دوربین، رادار و لیدار نصب می‌کند

ورنه، برای تاکسی‌های برقی خودران خود، با شرکت نرم‌افزاری Mobileye همکاری می‌کند. این شرکت نرم‌افزاری، مجموعه‌ای از حسگرها شامل دوربین، رادار و لیدار را برای خودروهای ورنه به ارمغان می‌آورد تا امکان رانندگی خودکار را حتی در محیط‌های شهری و ترافیک شلوغ فراهم کند. این تجهیزات به خودروها اجازه می‌دهند تا در مکان‌های مختلف، انواع جاده‌ها و شرایط آب و هوایی متنوع، به خوبی عمل کنند. همچنین می‌توانند سبک رانندگی سایر وسایل نقلیه اطراف را در نظر بگیرند که برای ورنه، با توجه به اینکه راننده‌ای در تاکسی‌های برقی خودران آن‌ها وجود ندارد، بسیار مهم است.

 

 

فضای داخلی تاکسی‌های برقی خودران ورنه بر اساس راحتی سرنشینان طراحی شده است. برای شروع، به گفته‌ی مدیر ارشد طراحی، آدریانو مودری، این خودرو تنها برای دو نفر ظرفیت دارد. یافته‌های تحقیقاتی آن‌ها نشان می‌دهد که 9 از 10 سفر تنها با یک یا دو نفر انجام می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع، فضای داخلی جادار است، حتی اگر خودروی آن جمع‌وجور باشد. تیم طراحی آن را به داشتن «فضایی برای استراحت، حتی بیشتر از یک رولزرویس» توصیف می‌کند، با وجود دو صندلی بسیار بزرگ که مسافران می‌توانند از آن‌ها به عنوان یک ایستگاه کاری موقت نیز استفاده کنند.

 

 

ورود و خروج از تاکسی‌های برقی خودران ورنه

درب‌های کشویی برای سهولت ورود و خروج مسافران، حتی در ترافیک یا خیابان‌های باریک، تعبیه شده‌اند. هنگامی که وارد می‌شوند، متوجه می‌شوند که هیچ داشبورد معمولی وجود ندارد. همچنین، نه فرمان و نه پدالی وجود دارد. در قسمت جلو، فقط یک نمایشگر 43 اینچی وجود دارد که مسافران می‌توانند قبل از رسیدن به مقصد خود، از آن برای تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی استفاده کنند. سیستم صوتی فراگیر با 17 بلندگو در اطراف کابین می‌تواند نگرانی در مورد کیفیت صدا را برطرف کند.

 

 

تیم ورنه می‌گوید که دمای کابین از قبل تنظیم می‌شود. اگر بیرون هوا سرد باشد، داخل خودرو گرم است و برعکس. طراحی نورپردازی را می‌توان برای مطابقت با حال و هوای مسافران و فضای داخلی تنظیم کرد. بین صندلی‌های بسیار بزرگ، یک تاچ‌پد به کاربران امکان می‌دهد با سیستم داخل خودرو تعامل داشته باشند. در اینجا، آن‌ها می‌توانند شدت نور، حجم صدا و حتی با استفاده از کلید فیزیکی به نام « Median »، سوار شدن را شروع یا متوقف کنند.

 

 

وقتی مسافران به بالا نگاه می‌کنند، یک سانروف گرد می‌بینند که به اندازه‌ای پهن است که می‌توان فضای بیرون را دید و نور طبیعی را به داخل هدایت کرد. ورنه بدنه‌ی بیرونی تاکسی‌های برقی خودران خود را با عبارت «سایبان صاف، محصورکننده و شبیه به فضاپیما در بالا با بدنه‌ی پایینی ظریف و محکم» توصیف می‌کند. تیم طراحی برای عملکرد آیرودینامیکی کارآمدتر و تمیزکاری آسان‌تر، برف‌پاک‌کن‌ شیشه جلو و آینه‌های جانبی خودروها را حذف می‌کند، اما صندوق عقب را برای فضای ذخیره‌سازی نگه می‌دارد.

 

 

هنگامی که زمان رزرو خودرو فرا می‌رسد، مسافران می‌توانند از اپلیکیشن درخواست خودرو سواری ورنه استفاده کنند. این اپلیکیشن موقعیت مکانی خودرو را به صورت لحظه‌ای بررسی می‌کند و مدت زمان رسیدن آن به محل مسافر را تخمین می‌زند. ورنه می‌گوید پس از اینکه اپلیکیشن رزرو را دریافت می‌کند، تاکسی دیگر لغو نمی‌شود. حتی قبل از اینکه تاکسی خودران به سراغ مسافران بیاید، آن‌ها می‌توانند سفر خود را از دمای کابین و نورپردازی گرفته تا رایحه دلخواه داخل خودرو را شخصی‌سازی کنند.

در پایان روز، ورنه همه تاکسی‌های برقی خودران خود را به «مادرشِـپ» (Mothership) فرا می‌خواند، جایی که در آن همه خودروها در پایان شیفت پارک، تمیز و نگهداری می‌شوند. مارکو پجکوویچ، مدیرعامل ورنه می‌گوید: «این جایی است که خودروهای ورنه روزانه بازرسی، نگهداری، تمیز و شارژ می‌شوند تا همیشه ایمن، تمیز و آماده باشند تا شما را به یک ماجراجویی جدید ببرند. اولین مادرشِـپ در زاگرب، در کنار دفتر مرکزی ما ساخته خواهد شد.»

مدیرعامل اضافه می‌کند که این شرکت در حال ساخت یک کارخانه تولید در بخش جنوبی زاگرب برای تولید، مونتاژ، کالیبراسیون و تست گسترده وسایل نقلیه الکتریکی خودران است که در سراسر جهان مستقر خواهند شد. اولین سرویس ورنه قرار است در سال 2026 در زاگرب راه اندازی شود. پس از آن، ورنه در سایر شهرهای اروپایی، ابتدا در انگلستان و آلمان و سپس در خاورمیانه فعالیت خواهد کرد. این شرکت قبلاً با 11 شهر در اتحادیه اروپا، بریتانیا و خاورمیانه قرارداد امضا کرده است و در حال مذاکره با بیش از 30 شهر در سراسر جهان است.