Skip to content Skip to footer

وضعیت صنعت خودرو در سراسر جهان چگونه است

 

صنعت خودروسازی جهان با رکود اقتصادی مواجه نشده است. با وجود افزایش تورم و قیمت مواد اولیه در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، این صنعت با چالش هایی روبرو شده است که قدرت خرید مصرف کنندگان و هزینه های تولید و سودآوری شرکت های خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال، در حالی که فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۲ به دلیل کمبود تراشه های نیمه هادی در صنعت خودرو کاهش یافت، اما این بازار از زمان شروع پاندمی در حال رشد بوده است و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۳ به سطح قبل از پاندمی نزدیک شود.

اتومبیل های سواری با حدود ۷۰.۴ درصد از فروش، بیشترین سهم از فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص داده اند. چین و ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ به دلیل عواملی مانند فرهنگ فراگیر خودرو در ایالات متحده، بزرگترین بازارهای این بخش بودند. چین یکی از بازارهایی بود که فروش خودروهای سواری در آن از افت سال ۲۰۲۰ بهبود یافت و حجم فروش این کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۹.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافت. با تمرکز چین بر تبدیل شدن به قطب صادرات برای خودروسازان، صادرات این کشور نیز با نظارت دقیق تری مواجه می شود، مانند تحقیقات ضد یارانه اتحادیه اروپا در مورد خودروهای برقی چینی که در سال ۲۰۲۳ آغاز شد.
در حالی که این تحولات نشان دهنده رکود نیست، اما صنعت خودرو باید با این تغییرات مقابله کند.

برتری فروش خودروهای سواری:
  • خودروهای سواری با حدود 70.4 درصد از کل فروش، بخش اعظم فروش خودروهای موتوری در دنیا را تشکیل می دهند.
  • آمریکا و چین به دلیل فرهنگ فراگیر خودرو در ایالات متحده، در سال 2022 بزرگترین بازارهای این بخش بودند.
  • فروش خودروهای سواری در چین پس از افت سال 2020، دوباره افزایش یافت و حجم فروش این کشور در سال 2022 حدود 9.9 درصد نسبت به سال 2019 بیشتر شد.
  • با تمرکز چین بر تبدیل شدن به قطب صادرات برای تولیدکنندگان، صادرات این کشور نیز تحت نظارت بیشتری قرار گرفته است، مانند تحقیقات ضد یارانه اتحادیه اروپا علیه خودروهای برقی چینی که در سال 2023 آغاز شد.
تولید با سرعت کمتری در حال افزایش است:
  • با وجود کاهش نسبت به سال 2021، صنعت تولید خودرو در سال 2022 حدود 2.52 تریلیون دلار آمریکا درآمدزایی داشته است. با این حال، انتظار می رود اندازه این بازار در سال 2023 رشد کند.
  • در حالی که فروش جهانی در سال 2021 شروع به بهبود کرد، تولید جهانی خودروهای موتوری به دلیل کمبود تراشه و افزایش قیمت مواد اولیه با سرعت کمتری بهبود یافت.
  • خودروهای تجاری سنگین تحت تاثیر کمبود مواد اولیه، تنها بخش با کاهش تولید در سال 2022 بودند، اگرچه اکثر بخش‌ها مانند خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک نیز علیرغم رشدشان، همچنان از خروجی ثبت شده در سال 2019 عقب هستند.
  • چین با تولید بیش از 23.8 میلیون دستگاه در سال 2022، پیشرو تولید خودرو در جهان بود. این رقم بیش از سه برابر تولید ژاپن است که در رتبه دوم قرار دارد.

رقابت برندهای پیشرو:

  • در حالی که ژاپن از نظر تولید خودرو از چین عقب بود، تویوتا ژاپنی با در اختیار داشتن حدود 11.5 درصد از بازار جهانی، پرفروش ترین برند خودروسازی در جهان در سال 2022 شد. پس از آن فولکس واگن آلمان قرار دارد که 6.7 درصد از بازار را در اختیار دارد.
  • گروه فولکس واگن و تویوتا موتور در رقابت تنگاتنگی برای رهبری بازار هستند. در حالی که تویوتا پرفروش ترین برند سال 2022 بود، گروه فولکس واگن با حدود 293.5 میلیارد دلار آمریکا، بالاترین درآمد را در آن سال گزارش کرد.
  • گروه فولکس واگن همچنین با حدود 18.9 میلیارد یورو، بیشترین سرمایه گذاری را در بخش تحقیق و توسعه در سال 2022 انجام داد. بخش اعظم این هزینه ها صرف تحقیق در مورد سیستم های محرک جایگزین و مهندسی چرخه عمر و بازیافت شد.

نوآوری، چالش های جدیدی را به ارمغان می آورد

  • با تشویق ابتکارات جهانی مانند توافقنامه پاریس، چندین کشور شروع به وضع کنترل های سختگیرانه‌تر بر آلایندگی مدل‌های خودروی جدید کرده‌اند. بنابراین، خودروسازان در حال گسترش کسب و کار خود به بخش حمل و نقل الکتریکی هستند.

  • هزینه های تحقیق و توسعه جهانی خودرو از سال 2020 تا 2022 به طور پیوسته در حال افزایش بوده است که با افزایش چشمگیر بازار خودروهای برقی سبک قابل شارژ (PEV) تقویت شده است که در سال 2022 نسبت به سال قبل 56.9 درصد افزایش یافته است.

  • چین و ایالات متحده از جمله رهبران بازار در این بخش هستند و تعداد ثبت نام خودروهای برقی جدید در چین در سال 2022 نسبت به سال قبل 82 درصد افزایش یافته است.

  • در سطح خودروساز، سرمایه گذاری فولکس واگن در تحقیق و توسعه منجر به قرار گرفتن آن در بین پنج برند پرفروش PEV در نیمه اول سال 2023 شد. با این حال، برند چینی BYD و تسلا مستقر در ایالات متحده رهبران بازار بودند و BYD در حجم فروش از تسلا در سال 2022 پیشی گرفت.

خودروهای برقی یکی از پیشرفت های متعدد بازار در صنعت خودرو هستند. افزایش آگاهی زیست محیطی منجر به بازنگری مصرف کنندگان در مورد گزینه های حمل و نقل آنها شده است.

در سال 2022، خودروهای سواری و وانت ها حدود 48 درصد از انتشار دی اکسید کربن تولید شده توسط بخش حمل و نقل در سراسر جهان را تشکیل می دادند. با اضافه شدن اتوبوس ها و کامیون های متوسط ​​و سنگین، این سهم به 79 درصد افزایش می یابد. این افزایش آگاهی به افزایش علاقه به خدمات حمل و نقل کمک می کند، در حالی که وسایل نقلیه خودران نیز قرار است انقلاب دیگری را در بخش خودرو ایجاد کنند، به ویژه با افزایش علاقه به هوش مصنوعی در بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان.