Skip to content Skip to footer

تحقیقی می‌گوید علاقه‌مندان به اگزوزهای پر سر و صدا، روان‌پریش هستند!

 

این تحقیق نظرات تندی راجع به افرادی که سیستم اگزوزماشین خود را دستکاری می‌کنند تا صدای بیشتری تولید کند بیان کرده است. به نظر می‌رسد مالکان کامیون‌های پر سر و صدا علاوه بر روان‌پریشی و سادیسم، کارهای بدتری هم انجام می‌دهند.
استاد دانشگاهی در انتاریو، کانادا، نتایج مطالعه‌ای در مورد نگرش مردم نسبت به وسایل نقلیه پر سر و صدا را منتشر کرده است.

این استاد از دانشجویان کارشناسی رشته بازرگانی پرسیده که آیا به نظر آن‌ها چنین وسایل نقلیه‌ای “باحال” هستند یا نه، و همانطور که چندان تعجب‌آور نیست، بسیاری از آن‌ها پاسخ مثبت دادند.

پاسخ‌دهندگان همچنین در مقیاس «روان‌پریشی و سادیسم» امتیاز بالایی کسب کردند، اما این مطالعه تنها روی خودروها متمرکز بود. بر اساس این مطالعه، به نظر می‌رسد مالکان کامیون و موتورسیکلت امتیاز حتی بدتری بگیرند.

پژوهشی جدید توسط دانشگاه وسترن در انتاریو نشان می‌دهد افرادی که سیستم اگزوز ماشین خود را دستکاری می‌کنند به احتمال زیاد مرد بوده و همچنین دارای ویژگی‌های روان‌پریشی و سادیسم هستند. البته بستن یک صداگیر ارزان روی ماشین‌تان (ضرورتا) به معنای این نیست که یک روان‌پریش خطرناک هستید، اما داده‌ها به شخصیتی اشاره دارد که از آزار دادن دیگران لذت می‌برد.

این مطالعه با عنوان جالب “تمایل به داشتن خودروی پر سر و صدا با اگزوز دستکاری‌شده، با مرد بودن و امتیاز بالاتر در روان‌پریشی و سادیسم پیش‌بینی می‌شود”، توسط پروفسور جولی ایکتن شرمن انجام شده است. او که صدای بلند بسیاری از خودروها در لندن، انتاریو را می‌شنید، کنجکاو شد بداند چه کسی دوست دارد صدای اگزوز ماشینش بیشتر از حد معمول باشد. شاید اگر به سادگی پلاک خودروهای کادیلاک اسکالادوی را بررسی می‌کرد، در وقت صرفه‌جویی می‌شد.
گروه مورد مطالعه شامل ۵۲۹ دانشجوی کارشناسی رشته بازرگانی بود که از آنها پرسیده شد آیا به نظر آنها خودروهای پر سر و صدا جذاب هستند، آیا ماشین خود را امتداد شخصیت خود می دانند و آیا برای ایجاد صدای بیشتر اگزوز خود را دستکاری می کنند. همچنین، هر شرکت‌کننده در یک نظرسنجی شخصیت کوتاه موسوم به “چهارگانگی تاریک” شرکت کرد تا تمایل به بدخواهی و ستیزه‌جویی کلی – یعنی روان‌پریشی، خودشیفتگی و فریبکاری – ارزیابی شود.

برخلاف انتظار، علاقه‌مندان به اگزوزهای بسیار بلند در بخش خودشیفتگی امتیاز بالایی کسب نکردند. این نشان می‌دهد که قدردانی از صدای بلند اگزوز ناشی از این تفکر نیست که “به من نگاه کنید!” بلکه بیشتر شبیه این است که “چه دوست داشته باشید چه نه، صدای موتور نیسان وی‌کیو (Nissan VQ) مرا گوش کنید.”

اما این تمام ماجرا نیست!

اگر کنجکاو هستید که چه نوع علاقه‌مندی‌های دیگری ممکن است با امتیاز بالا در سادیسم و روان‌پریشی پیش‌بینی شود، این مطالعه می‌گوید چنین ویژگی‌هایی در پاسخ‌هایی که پرسیده شده است آیا شرکت‌کننده به طور عمدی آتش‌سوزی غیرقانونی را شروع کرده است نیز دیده می‌شود. خوب، شاید اگزوز تیوبی (Tubi) روی فراری ۴۵۸ شما را از لیست دریافت کیک کریسمس همسایه حذف کند، اما همه موافقیم که به اندازه آتش‌زدن بد نیست، درسته؟ شاید فقط سپرهای تق‌تق‌صدا‌دار شورولت تاهوهای ۲۰ ساله سزاوار چنین مقایسه‌ای باشند.