Skip to content Skip to footer

اپل از قابلیت «نشانه‌های حرکت وسیله‌ی نقلیه» برای مبارزه با بیماری حرکت رونمایی کرد

 

این قابلیت مبارزه با بیماری حرکت، تنها یکی از چندین قابلیت جدید دسترسی‌پذیری است که اپل قصد دارد در اواخر سال ۲۰۲۴ ارائه دهد. اپل مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید دسترسی‌پذیری را معرفی کرده است که قصد دارد آن‌ها را در نسخه‌های بعدی سیستم‌عامل‌های iOS و iPadOS به ترتیب به دستگاه‌های آیفون و آیپد اضافه کند. در میان این ویژگی‌ها، تجربه‌ی جدید و جذابی به نام «نشانه‌های حرکت وسیله‌ی نقلیه» (Vehicle Motion Cues) وجود دارد که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری حرکت در زمان‌هایی که (امیدواریم فقط) سرنشینان در حال خواندن یا تماشای محتوا روی دستگاه‌های خود هستند، طراحی شده است.

اپل می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد که بیماری حرکت اغلب ناشی از تضاد حسی بین آنچه فرد می‌بیند و آنچه احساس می‌کند، است. [این موضوع] می‌تواند مانع استفاده‌ی راحت برخی از کاربران از آیفون یا آیپد هنگام سوار شدن به یک وسیله‌ی نقلیه در حال حرکت شود.» برای مقابله با این مشکل، «نشانه‌های حرکت وسیله‌ی نقلیه» از حسگرهای داخل دستگاه‌های موبایل شما برای نمایش نقاط متحرک در لبه‌های صفحه‌تان هنگام پیچیدن، سرعت گرفتن یا ترمز گرفتن وسیله‌ی نقلیه استفاده می‌کند.

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، این نقاط با حرکت در جهت مخالف حرکت وسیله نقلیه، تغییرات در حرکت آن را نشان می‌دهند. پیچیدن به چپ باعث می‌شود نقاط روی صفحه به سمت راست سر بخورند، به شرطی که رو به روی جلوی وسیله نقلیه باشید. به همین ترتیب، شتاب گرفتن باعث می‌شود نقاط روی صفحه به سمت پایین حرکت کنند و ترمز گرفتن باعث می‌شود نقاط روی صفحه به سمت بالا حرکت کنند.

 

 

این قابلیت می‌تواند به صورت خودکار تنظیم شود تا زمانی که شما را در وسیله نقلیه تشخیص دهد، نشانه‌های حرکت وسیله نقلیه را نشان دهد یا هر بار که سوار ماشین می‌شوید، از طریق کنترل سنتر اپل به صورت دستی روشن شود.

کنترل صوتی، تشخیص صدا نیز در راه است

اپل همچنین اعلام کرد که رابط کاربری CarPlay تعدادی از ویژگی‌های دسترسی‌پذیری جدید را به دست خواهد آورد، از جمله کنترل صوتی، فیلترهای رنگ و تشخیص صدا که اپل به شرح زیر توضیح می‌دهد:

با تشخیص صدا، رانندگان یا سرنشینانی که ناشنوا یا کم‌شنوا هستند، می‌توانند برای اطلاع از بوق خودرو و آژیر، هشدارها را روشن کنند. برای کاربرانی که کوررنگ هستند، فیلترهای رنگ رابط کاربری CarPlay را از نظر بصری آسان‌تر می‌کنند، با ویژگی‌های دسترسی‌پذیری بصری اضافی از جمله متن درشت و متن بزرگ.

 

اپل دقیقاً اعلام نمی‌کند که چه زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم این ویژگی‌های دسترسی‌پذیری جدید را روی دستگاه‌های موبایل خود ببینیم، اما به احتمال زیاد شاهد ادغام آنها با iOS 18 خواهیم بود که انتظار می‌رود در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) که از ۱۰ تا ۱۴ ژوئن برگزار می‌شود، رونمایی شود.