Skip to content Skip to footer

آیا بالاخره یک خودروی خاص و تولید محدود جدید از ب‌ام‌و معرفی شد؟

 

فعلا خیر. این یک خودروی مفهومی است که در چند روز گذشته در نمایشگاه کنکورسو دِلگانزا ویلا d’Este در ایتالیا به نمایش گذاشته شد.

ذهن‌های بزرگ به طور مشابه فکر می‌کنند. ب‌ام‌و این خودروی مفهومی خیره‌کننده‌ی Skytop را در رویداد کنکورسو دِلگانزا رونمایی کرد، جایی که به مدت 25 سال حامی مالی آن بوده است. تنها چند روز قبل، در مونته‌کارلو، مرسدس اولین خودروی از سری Mythos خود را به نمایش گذاشته بود، خودروی خیره‌کننده‌ی PureSpeed اسپایدر مبتنی بر SL با الهام از F1 که از سال 2025 در تعداد 250 دستگاه تولید خواهد شد.

مانند مرسدس، خودروی اسپرت و زیبای ب‌ام‌و که در محوطه‌ی ویلای مشهور d’Este در ایتالیا رونمایی شد، یک خودروی دو نفره‌ی ساخته ‌شده‌ی سفارشی و قدرتمند است. Skytop قرار است به یک کالای کلکسیونی دست‌ساز تبدیل شود.

 

اگر هیئت‌ مدیره این پیشنهاد را تأیید کند، اولین خودرو از مجموع حداکثر 50 دستگاه (اگرچه یک منبع به 100 دستگاه اشاره کرده است) باید اواخر سال آینده در بخش جدید بدنه‌سازی کارخانه‌ی دینگل‌فینگ این خودروساز تکمیل شود. شایعات حاکی از آن است که قیمت پایه معادل 542,000 دلار خواهد بود که با در نظر گرفتن اینکه خودروی اهداکننده‌ی M8 کابریولت در حال حاضر بیش از 207,000 دلار قبل از آپشن‌ها قیمت دارد، غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

اولین نمایش ب‌ام‌و در رویداد سنتی ویلا d’Este، خودروی مفهومی فوق‌العاده مدرن Mille Miglia 2006 بود که توسط کریس بنگل و تیمش طراحی شده بود. سایر تلاش‌های قابل توجه در این بین عبارتند از M1 Hommage 2008 توسط بنوت ژاکوب، که پیش‌نمایشی از i8 فوق‌العاده اما معیوب بود؛ 3.0 CSL Hommage 2015 توسط کریم حبیب، که یادآور جادوی نسخه‌ی اصلی سبک ‌وزن کوپه‌ی 1973 بود؛ و 2002 Hommage 2016 که پلی بین 2002 توربوی خام و M2 Competition ایجاد کرد.

 

 

تا کنون، هیچ یک از 9 خودروی نمایشی که در سواحل دریاچه‌ی کومو رونمایی شده‌اند، به مرحله‌ی تولید نرسیده‌اند، اما شوتینگ بریک Z4 سال گذشته بسیار به این امر نزدیک شد، و در سال 2024 تمام توجهات به Skytop معطوف شده است، که توسط مارکوس سایرینگ طراحی شده است، کسی که قرار است مدل‌های آینده‌ی آلپینا را شکل دهد.

اگرچه تناسب‌های اساسی با M8 کابریولت مطابقت دارد، اما Skytop صندلی‌های عقب ندارد. به جای آن‌ها، یک عنصر محکم سقف/محافظ واژگونی تارگا را پیدا می‌کنیم که به عنوان ستون B با خمیدگی‌های هاف‌ماستر (Hofmeister kink) یکپارچه عمل می‌کند. خطوط تا خورده‌ی بلند و تیز پنل‌های جانبی عقب باله‌ای در لبه‌های انتهایی خود با درِ صندوق عقب برقی با لبه‌ی برگشته، برخورد می‌کنند. دو پنل سقف باید به صورت دستی جدا شده و در صندوق عقب که به طور قابل توجهی از ابعاد سخاوتمندانه‌ی خودرو کوچکتر است، جایگذاری شوند. به استثنای شیشه جلو و درها، تمام بدنه کاملاً جدید است.

 

 

با این حال، نمای جلو کاملاً بی‌نظیر است؛ آخرین باری که در مورد یک ب‌ام‌و جدید چنین حرفی زدیم، کی بود؟ جلوپنجره‌ی دوبل بال‌دار در شب روشن می‌شود. میله‌های افقی ظریف روی ورودی‌های هوای جانبی و پایین و دیفیوزرعقب به رنگ خاکستری تیره (anthracite) و نه مشکی رنگ‌آمیزی شده‌اند که با طرح رنگ گلی (terracotta) روی بژ (champagne) به‌خوبی ترکیب می‌شود. چراغ‌های جلوی LED چهار نقطه‌ای بسیار باریک با شدت نور بالا و چراغ‌های عقب با طرح L، تغییرات ملایمی با تناژ پایین‌تر بر اساس یک تم آشنا هستند.

 

 

اما این فضای داخلی اسکای‌تاپ است که واقعاً درخشش دارد و تمام تفاوت را رقم می‌زند. این طراحی از وسوسه اضافه کردن عناصر لوکس متعارف مانند کروم بیش از حد، چوب در همه جا، دوخت بیش از حد پر‌تجمل، نمایشگراغراق‌آمیز اجتناب کرده است. درعوض، تیم طراحی یک محیط رانندگی تک‌رنگ کاملاً باکیفیت و زیبا را انتخاب کرده‌اند که از کف تا سقف با چرم نرم و مجلل پوشانده شده است. جزئیات لمسی زیبا شامل درپوش‌های بلندگوهای هم ‌سطح، رکاب‌های پوشانده شده با چرم، الگوی سوراخ ‌کاری به سبک کفش‌های رسمی (brogue) روی صندلی‌ها و پنل‌های در که یادآور کفش‌های مردانه است، کاربردهای متعدد کریستال صورتی رنگ، و یک پنجره‌ی عقب عمودی که با فشار یک دکمه پایین می‌آید، شبیه به سری 6، می‌شود.

 

 

در حالی که روکش چرمی که امیدواریم در برابر آب و هوا مقاوم باشد، به میله‌ی تارگا و پنل‌های سقف نیز کشیده می‌شود، اما طرح رنگ متضاد کابین روی عرشه‌ی عقب بلند شبیه دُم قایق (boattail) به عنوان یک رنگ‌آمیزی دو رنگ با ظرافت اعمال‌شده و با یک پیچش سرازیر می‌شود.