Skip to content Skip to footer

تسلا توسط bydاز تخت پادشاهی پایین کشیده شد!

 

تسلای ایلان ماسک پس از سبقت گرفتن توسط BYD چین، به عنوان پرفروش‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان سقوط کرد

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، چین با 64 درصد از کل تولید و 59 درصد از فروش جهانی خودروهای برقی در سال 2022، رهبر خودروهای الکتریکی جهان است.

یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای برقی، BYD با حمایت وارن بافت، به نظر می‌رسد که جایگاه تسلا را به عنوان برترین فروشنده خودروهای الکتریکی در جهان از بین برده است. BYD در سه ماه منتهی به 30 سپتامبر فقط 3000 خودروی برقی کمتر از شرکت ایلان ماسک فروخت. تحلیلگران می گویند که با انتشار داده های سه ماهه چهارم در اوایل ژانویه به احتمال زیاد از تسلا پیشی خواهد گرفت.

تسلا فقط چهار خودرو می فروشد – مدل S و مدل 3 سدان و مدل X و Y SUV. همه آنها دارای برچسب قیمتی بین 40000 تا 100000 دلار هستند.

 

 

 

در مقابل، BYD روی مقرون به صرفه بودن تمرکز کرده است، که به این برند کمک کرده تا طیف وسیع تری از مشتریان را به دست آورد و نسل جدیدی از رانندگان EV را به این واسطه  پرورش دهد.

Seagull که BYD در نمایشگاه خودروی شانگهای امسال با سر و صدای زیادی عرضه کرد، قیمتی معادل 73000 یوان (حدود 10000 دلار) دارد و چهارمین خودروی برقی پرفروش در چین، به ازای Autovista24 است.

مدل‌های Song، Qin Plus، Dolphin، Yuan Plus و Han BYD نیز در بین 10 خودروی برقی پرفروش در کشور قرار دارند. تنها مدل تسلا در هر خروجی  در این لیست مدل Y است.

ست گلدشتاین، استراتژیست سهام مورنینگ استار، به Business Insider گفت: «کاری که BYD انجام داده است، تلاش برای ارائه یک پایگاه بازار گسترده تر با وسایل نقلیه مقرون به صرفه تر، به علاوه برخی از وسایل نقلیه لوکس سطح پایه است.

آنها رویکرد ارائه وسایل نقلیه به جایی که بیشترین تعداد مشتری وجود دارد را به عنوان یک استراتژی برای افزایش حجم در نظر می گیرند.

گلدشتاین گفت که تقاضا برای تسلا همچنان قوی است، اما استدلال کرد که شرکت ماسک اگر بخواهد تاج خود را به عنوان رهبر فروش جهانی خودروهای برقی حفظ کند، باید یک وسیله نقلیه مقرون به صرفه برای رقابت با BYD ارائه دهد. تسلا سال گذشته 1.3 میلیون خودرو در سراسر جهان فروخت و ماسک می گوید که می خواهد این رقم تا سال 2030 به 20 میلیون برسد.

 

 

زیرساخت باتری و شارژ

شرکت‌های چینی همچنین از کنترل چین بر زنجیره‌های تامین باتری EV و تلاش‌های دولت برای ایجاد شبکه‌های شارژ سود برده‌اند.

باتری ها حدود 30 تا 50 درصد هزینه یک خودروی برقی را تشکیل می دهند. ایلاریا مازوکو، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن دی سی، قبلاً به Business Insider گفته بود که چین تا حدودی به دلیل کنترل زنجیره‌های تامین مورد نیاز برای ساخت باتری‌ها، مزیت قابل توجهی در این زمینه ایجاد کرده است.

مورگان استنلی در گزارش تحقیقاتی ماه جولای نوشت: شرکت‌های چینی اکنون بر زیرساخت‌های کار و تولید و همچنین استخراج مواد حیاتی مورد نیاز برای ساخت خودروهای الکتریکی تسلط دارند.

بر اساس این گزارش، «بیش از 90 درصد از زنجیره تامین باتری خودروهای الکتریکی به چین وابسته است»، در حالی که دو تولیدکننده بزرگ باتری چین، CATL و BYD، بیش از نیمی از بازار را در اختیار دارند.

 

 

مازوکو گفت: رقبای مانند ایالات متحده از اقدامات اولیه چین در این بخش با مشکل مواجه شده اند و اکنون آنها “بیشتر نگران زنجیره های تامین یکپارچه جهانی سازی” هستند که برای دولت چین مشکلی نبود.

به گفته گلدشتاین مورنینگ استار، دولت چین همچنین به یک قطعه مهم از خودروهای الکتریکی توجه کرده است.

او به Business Insider گفت: “چین دارای بزرگترین شبکه زیرساخت شارژ در جهان در هر سیستم بزرگراهی است. اساساً در هر 50 کیلومتر در امتداد بزرگراه های اصلی یک شارژر پرقدرت وجود دارد – و این به غلبه بر اضطراب سفر جاده ای کمک زیادی می کند.”

نروژ همچنین یک شبکه جامع مشابه دارد و گلدشتاین می‌گوید که چنین زیرساخت‌هایی رانندگان را تشویق می‌کند تا خودروهای الکتریکی را خریداری کنند – حتی بدون یارانه‌های دولتی. اعداد نروژی برای خود صحبت می کنند: خودروهای برقی 87 درصد از فروش خودروهای جدید را تشکیل می دهند.

 

Leave a comment