Skip to content Skip to footer

برترین خودروهای برقی لوکس در سال 2024

 

بازار خودروهای برقی لوکس با سرعتی باورنکردنی از وضعیتی تقریبا خالی به انبوهی از گزینه‌های مختلف تبدیل شده است. در این متن به بازیگران اصلی این عرصه می‌پردازیم.

تا همین اواخر، اصطلاح “خودروی برقی لوکس” چیزی نبود که به راحتی بتوان آن را خریداری کرد. به سادگی، چنین خودروهایی وجود نداشتند.

این روند با معرفی تسلا مدل S در سال 2012 تغییر کرد. از آن زمان به بعد، با ورود این سدان آمریکایی به میدان و نمایش پتانسیل ترکیبی از سرعت، راحتی و ظرافت در معادله خودروهای برقی، تعداد زیادی از خودروهای برقی لوکس با برندهای پریمیوم به این رقابت پیوستند.

این خودروها اکنون توسط تولیدکنندگان اروپایی شناخته‌شده‌تر مانند آئودی، ب‌ام‌و و مرسدس تولید می‌شوند. در واقع، امروزه کلاس خودروهای برقی لوکس با گزینه‌های متنوعی تجهیز شده است.

برخي از خودروهاي برقی لوکس بر حداکثر پالایش و تجمل تمرکز دارند. برخی دیگر عملکرد را در اولويت قرار مي‌دهند، در حالي که برخي ديگر با بدنه‌ي خودروهاي شاسي‌بلند، دوز خوبي از کاربردي بودن را به اين ترکيب اضافه مي‌کنند.

رقابت در اين بازار بسيار شديد است و استانداردها روز به روز در حال افزايش هستند – همانطور که بايد هم باشد، با توجه به اينکه هيچ يک از خودروهاي لوکس فهرست‌شده در اين متن را نمي‌توان ارزان قيمت ناميد.

بنابراين، اگر به دنبال برخي از خودروهاي برقي با بالاترين کارايي و کاربردي‌ترين گزينه‌ها در دنيا هستيد، اين جدول جايي است که آن‌ها را پيدا خواهيد کرد.

در اين بخش، تسلاها با مرسدس EQها، خودروهاي ب ام‌و i، آئودی اي-ترون‌ها و حتي پورشه‌هاي مدرن به رقابت مي‌پردازند. اگر بودجه بيشتري براي تهيه يک خودروي خانوادگي الکتريکي داريد که براي هر نوع سفري قابل استفاده و قابل اعتماد باشد، اين گزينه‌هاي اصلي شما هستند – برخي از آن‌ها بردي معادل 640 کيلومتر يا حتي بيشتر را ارائه مي‌دهند.

ب ام‌و i7

 

 

 

حکمرانی فزاینده‌ی خودروهای برقی: ورود ب ام‌و i7 به عنوان پرچمدار سری 7

این حقیقتی است که جایگاه برتر خودروهای برقی روز به روز در حال افزایش است و شاهد این مدعا، عرضه‌ی اولین نسخه‌ی تمام برقی i7 از پرچمدار جدید سری 7 ب ام‌و به بازار است.

به زودی مدل‌های هیبریدی شارژی نیز عرضه خواهند شد، اما در حال حاضر، به ویژه در اروپا، به نظر می‌رسد باتری‌ها حرف اول را در لوکس‌سازی خودروها می‌زنند.

مهم‌تر از آن برای این برند، هفتمین نسل از سدان رده‌بالای بی‌ام‌و، اولین نسخه‌ای است که به طور واقعی می‌تواند با مرسدس S کلاس، سلطان بی‌چون و چرای این بخش، رقابت کند و جایگزین مناسبی برای آن باشد.

با این سری 7 جدید، یک چیز قطعی است: اطرافیان به سختی می‌توانند ورود شما را نادیده بگیرند. این خودرو تجسم ظرافت یا حتی زیبایی‌شناسی خاص نیست، اما بدون شک ابعاد غول‌آسای i7 توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

ظاهر این خودرو با دماغه‌ی پهن و بدنه‌ی صاف و یکدست، بر هر تکه آسفالتی که روی آن قرار می‌گیرد، چیره می‌شود. اما اگر یک ثروتمند هستید که می‌خواهید موفقیت خود را به رخ بکشید، این حضور چشمگیر برایتان یک ویژگی مثبت تلقی می‌شود.

 

 

این ویژگی (حرکت نرم و بی‌صدا) با موتور دوگانه‌ای که 536 اسب بخار قدرت را برای عملکردی کافی فراهم می‌کند، تقویت می‌شود، در حالی که باتری 102 کیلووات ساعتی، پیمودن مسافت 590 کیلومتر با یک بار شارژ را نوید می‌دهد. در این هنگام، می‌توانید تا 195 کیلووات برای شارژ باتری به مدت 10 دقیقه جهت دستیابی به پیمودگی 170 کیلومتری، شارژ انجام دهید.

باید تا تست واقعی این خودرو در جاده‌های بریتانیا صبر کنیم، اما در حال حاضر، فکر می‌کنیم i7 بهترین خودروی برقی لوکس موجود در بازار است.

ب ام‌و iX

 

 

این خودرویی است که به طور واضح قصد برانگیختن واکنش شما را دارد.

با این حال، مونیخ با طراحی بیرونی‌ای که سنت‌شکنی می‌کند، غریبه نیست؛ و بر ساخت این خودرو به عنوان یک خودروی برقی برجسته و همچنین نقطه‌ی عطفی در تحول خود از یک سازنده‌ی خودروهای احتراقی به برندی که تقریباً به طور انحصاری با مدل‌های بدون آلایندگی سر و کار دارد، تأکید کرده است.

iX تقریباً هم‌اندازه‌ی X5 است، اما بر اساس پلتفرمی اختصاصی ساخته شده که با مواد کامپوزیت سبک‌وزن و ترکیبی از فلزات تطبیق داده شده است و نیروی محرکه‌ی آن توسط یک موتور برقی برای هر محور تأمین می‌شود.

نسخه پایه iX، مدل xDrive40 با قیمتی کمی کمتر از 70,000 پوند عرضه می‌شود و از 296 اسب بخار قدرت و 400 کیلومتر برد تایید شده‌ی WLTP بهره می‌برد.
با ارتقا به مدل xDrive50 با قیمت 92,000 پوند، این آمار جهشی قابل توجه است: قدرت تا 516 اسب بخار و برد تا 600 کیلومتر افزایش می‌یابد، و همچنین قابلیت شارژ سریع 200 کیلوواتی را ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود مدل iX xDriveM60 به زودی با قدرت و عملکردی حتی بیشتر عرضه شود: اما، حتی با در نظر گرفتن پلتفرم سبک‌وزن، وزن هیچ iX کمتر از 2.5 تن نخواهد بود.

این خودرو در یک تست مقایسه‌ای، مرسدس بنز EQS را شکست داد. مرسدس راحت است، اما عایق‌بندی و کیفیت سواری iX واقعاً بسیار خاص است و آن را به یک خودروی لوکس کاملاً دلنشین تبدیل می‌کند. در عین حال، بی‌ام‌و با فضایی دنج‌تر، خاص‌تر و غیررسمی‌تر در داخل و خارج، در برابر نگاه آینده نگر مرسدس EQS، ایستادگی می‌کند.

iX  همچنان در تست کامل جاده‌ای مارا تحت تاثیر قرار داد. ترکیب راحتی و تطبیق پذیری کابین در حد یک شاسی‌بلند با فضایی لوکس و واقعاً آرامش‌بخش و باوقار، به همراه کیفیت سواری نرم در کلاس جهانی، رانندگی لذت‌بخش و بدون زحمت، عملکردی چابک و برد واقعی قابل قبول، این خودرو را به بی‌رقیب در میان سایر شاسی‌بلندهای بدون آلایندگی بازار تبدیل کرده است.

اگرچه iX ممکن است رکوردها را در زمینه برد الکتریکی مستقیم به روشی که برخی از یک خودروی برقی سطح بالا انتظار دارند، جابجا نکند، اما بی‌ام‌و iX تناسبی درخشان با کاربری مورد نظر و جذابیت تمام عیاری به عنوان یک خودروی لوکس نزدیک به 100,000 پوندی ارائه می‌دهد.

پورشه تایکان

 

 

پورشه از زمان عرضه‌ی اولین مدل تمام برقی خود، تایکان، در سال 2020، طیف گسترده‌ای از این خودرو را ارائه کرده است.

اکنون شما می‌توانید تایکان را با یک موتور الکتریکی یا دو موتور، با سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ یا دو چرخ، با میزان برقی دیوانه‌کننده یا فقط مقدار زیادی از آن، و همچنین به صورت سدان چهار درب خمیده یا به عنوان یک جایگزین استیشن واگن با نام Cross Turismo سفارش دهید. 

این گستردگی انتخاب، یک خودروی برقی اسپرت پیشگام را به رقیبی در بخش لوکس تبدیل کرده است که به اندازه‌ای جذابیت دارد که در بریتانیا از فروش تمام مدل‌های دیگر پورشه پیشی گرفته است.

تایکان، صرف نظر از پیکربندی‌ای که انتخاب می‌کنید، یک خودروی رده‌بالا محسوب می‌شود، اما فضای بار کشیده و ارتفاع سواری بیشتر که باعث افزایش تطبیق‌پذیری نسخه Cross Turismo شده است، به نظر نمی‌رسد توانایی‌های دینامیکی خودرو را تضعیف کرده باشد.

این خودرو سواری نرم و کنترل بدنه‌ی فوق‌العاده جذبی دارد، در حالی که فرمان خوش‌دست و گویا، پاسخگویی عالی هندلینگ، تعادل و ایمنی ایده‌آل در کنترل خودرو، و چابکی واقعی در حد انتظار را ارائه می‌دهد.

برد الکتریکی این خودرو در صدر کلاس قرار ندارد، اما مسافت 400 کیلومتر قطعاً برای اکثر نسخه‌های خودرو در استفاده‌ی ترکیبی واقعی قابل دستیابی است.

فضای کافی برای پنج سرنشین، به همراه صندوق عقبی‌ای که از نظر ظرفیت حمل بار تقریباً با صندوق عقب یک BMW سری 3 Touring برابری می‌کند، مهر تاییدی بر یکی از موفق‌ترین خودروهای برقی است که هر کسی با هر بودجه‌ای می‌تواند خریداری کند؛ و شما می‌توانید یکی از آن‌ها را با آپشن‌های دلخواه، با قیمتی کمتر از 90,000 پوند خریداری کنید.

مرسدس بنز EQS

 

 

با روی آوردن به تحرک الکتریکی، قدیمی‌ترین خودروساز جهان قصد ندارد هیچ رقیبی را باقی بگذارد. اولین خودروی برقی اختصاصی مرسدس، یعنی شاسی‌بلند EQC، در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و از آن زمان تاکنون شاهد چندین مدل EQ کوچک‌تر دیگر نیز بوده‌ایم. اما از نظر اعتبار، هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه‌ی مدل بزرگ این شرکت، یعنی سدان تمام برقی و مدرن مرسدس، EQS، اهمیت ندارند.

EQS بر روی پلتفرمی کاملاً جدید ساخته شده است (و تا حدودی پاسخی به سهم از بازار از دست‌رفته‌ی S کلاس بنزینی در پی موفقیت خیره‌کننده‌ی تسلا مدل S در بازار مهم آمریکای شمالی تلقی می‌شود). این خودرو یک خودروی برقی لوکس بدون هیچ‌گونه نقصی است.

این خودرو گران‌قیمت است: در حال حاضر در بریتانیا به فروش می‌رسد و قیمت آن از ۱۰۲,۱۶۰ پوند برای نسخه EQS 450+ با ۳۲۵ اسب بخار قدرت، تک‌موتوره و دیفرانسیل عقب شروع می‌شود و تا بیش از ۱۵۰,۰۰۰ پوند برای مرسدس AMG EQS 53 افزایش می‌یابد. اما این خودرویی است که با تعهد واقعی مهندسی شده و از نظر تکنولوژی به گونه‌ای مجهز است که تعداد کمی از خودروهای سواری دیگر حتی به آن نزدیک نمی‌شوند.

با خواندن تیترهای مربوط به «هایپرسکرن» اختیاری، که کل داشبورد را به یک صفحه‌نمایش لمسی تبدیل می‌کند، به راحتی ممکن است فکر کنید که EQS فقط در مورد فناوری است. اما به نظر می‌رسد که این کم‌اهمیت‌ترین بخش خودرو است. همه چیز کار می‌کند، زیبا به نظر می‌رسد و عملکرد مورد انتظار را ارائه می‌دهد، اما در نهایت فقط سه صفحه‌نمایش مجاور هم است.

مورد قابل‌ توجه‌تر، نحوه‌ی حرکت نرم EQS در هوا است که به لطف باتری عظیم 120 کیلووات ساعتی آن، به دستیابی به برد واقعی ۴۰۰ مایلی کمک می‌کند. این خودرو همچنین به خوبی رانندگی می‌کند. فرمان‌پذیری چهار چرخ به این خودروی ۵.۲ متری کمک می‌کند تا مانند تاکسی‌های لندن دور بزند، در حالی که سیستم تعلیق بادی استانداردهای بالایی را برای عایق‌بندی، راحتی و کیفیت سواری تضمین می‌کند.

مرسدس بنز EQS یک خودروی فوق‌العاده همه‌جانبه است که نشان می‌دهد قدیمی‌ترین قدرت صنعت خودرو جایگاه خود را در بازار خودروهای برقی پیدا کرده است و سرانجام با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، به رقبای پیشرو پاسخ دندان‌شکنی داده است.

لوسید ایر

 

چند خودرو به اندازه‌ی لوسید ایر سروصدا به پا کرده‌اند یا ما را به انتظار انداخته‌اند. این سدان خیره‌کننده و برازنده که در آمریکا ساخته شده و توسط مهندس پشت پرده‌ی تسلا مدل S طراحی شده است، اعداد و ارقامی را یدک می‌کشد که مطمئناً آن را به یک برگ برنده‌ی بی‌رقیب تبدیل می‌کند.

برای مثال، مدل رده‌بالا Dream Edition، قدرتی معادل ۱۱۱۱ اسب بخار و گشتاوری برابر ۱۴۰۰ نیوتن‌متر (بله، کاملاً درست است) را ارائه می‌دهد و می‌تواند طبق ادعا، تنها در ۲.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. علاوه بر این، باتری عظیم ۱۱۸ کیلووات ساعتی آن، بردی معادل ۸۴۰ کیلومتر را با یک بار شارژ نوید می‌دهد. و هنگامی که نیاز به شارژ مجدد دارید، شارژ سریع ۳۰۰ کیلوواتی به این معنی است که می‌توانید تنها در ۲۰ دقیقه، ۴۸۰ کیلومتر به برد خود اضافه کنید.   

طبیعتاً با وجود چنین توان خروجی بالایی (البته گزینه‌های کم‌توان‌تری نیز وجود دارد)، این عملکرد است که حرف اول را می‌زند. هندلینگ خودرو کمی ناامیدکننده است، علیرغم فرمان‌پذیری تیز آن، در هنگام تغییر جهت‌های سریع کمی دست‌وپاگیر به نظر می‌رسد و حتی در سفت‌ترین حالت تعلیق نیز از فقدان کنترل ضربه رنج می‌برد.

در سایزهای چرخ بزرگ‌تر، سواری نیز ترکیبی از نرمی و کوبندگی است و فاقد کیفیت روان و آرامش‌بخش پیشتازان خودروهای لوکس است، هرچند با رینگ‌های ۱۹ اینچی به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. سیستم تعلیق بادی نیز در حال توسعه است که باید باعث بهبود بیشتر سواری شود.

از نظر بیرونی، ایر تقریباً هم‌اندازه‌ی مرسدس بنز E کلاس است، اما با بسته‌بندی هوشمندانه، فضای داخلی آن از نظر جادار بودن بیشتر شبیه‌ی S کلاس است.

همچنین به زیبایی طراحی شده و مجللانه مجهز است، در حالی که کیفیت ساخت و پرداخت آن حتی اگر نتواند با رقبای اروپایی جاافتاده رقابت کند، یک مدل S تسلا را شرمنده می‌کند.

این خودرو هنوز یک محصول کاملاً بی‌نقص نیست، اما اگر لوسید بتواند تا زمان ورود خودرو به بریتانیا، چین‌وچروک‌های آن را برطرف کند، سبک، عملکرد و برد آن به احتمال زیاد طرفداران زیادی را برایش به ارمغان خواهد آورد.

مرسدس بنز EQC

 

درخشش تمام‌عیار مرسدس بنز EQC در تست گروهی خودروهای شاسی‌بلند برقی درسپتامبر ۲۰۱۹، نویدبخش ورود قهرمان جدیدی در زمینه‌ی خودروهای برقی شد. این خودرو برای کسانی طراحی شده است که به دنبال ترکیب کاربردی بودن با عملکرد و تجمل با پایداری در خرید بعدی خودروی بزرگشان هستند و در عین حال خودرویی را می‌خواهند که به راحتی بتوان هر روز در جاده‌های بریتانیا از آن استفاده کرد.

مرسدس EQC 400 با کنار زدن رقبای کلیدی در مسیر رسیدن به جایگاه برتر خود، با کابین مجهز به فناوری بالا و لوکس، ترکیب چشمگیر راحتی و جذابیت برای راننده، و سیستم‌های اطلاعات سرگرمی و مسیریابی درجه یک، بر همه غلبه کرد.

می‌توانید بگویید که آئودی e-tron Q8 خودروی لوکس بهتری است و جگوار I-Pace خودروی بهتری برای رانندگی است، اما با این وجود، بسته‌ی کلی EQC کامل و قانع‌کننده است.

EQC که پلتفرم خود را با GLC بنزینی به اشتراک می‌گذارد، دارای دو موتورالکتریکی، سیستم انتقال قدرت چهارچرخ با توزیع گشتاور و خروجی ترکیبی معادل ۴۰۲ اسب بخار و ۷۶۴ نیوتن‌متر است.

برد تایید شده‌ی WLTP برابر با ۴۱۷ کیلومتراست و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از آن دررانندگی ترکیبی واقعی قابل تکراراست. این میزان برد مسافتی به اندازه‌ی طول‌کشنده‌ترین خودروهای برقی نیست، اما به هر حال عملکرد رقابتی خوبی ارائه می‌دهد.

EQC دارای حالت‌های رانندگی فراوانی است و برای تنظیم تنظیمات بازیابی باتری متعدد و سیستم‌های کمک‌راننده نیمه‌خودکار آن مطابق با میل خود، پیچیدگی‌های زیادی وجود دارد که باید بر آن‌ها مسلط شوید.

اما با پشت سر گذاشتن این موانع، EQC را در بهترین حالت خود، بسیار قابل رانندگی و همه‌جانبه خواهید یافت، ضمن اینکه به اندازه‌ی کافی شیک و لوکس است که انتظار می‌رود یک خودروی خانوادگی ۷۰,۰۰۰ پوندی باشد.

 

چندین سال از ورود برند جنسیس به اروپا برای رقابت با برندهای تثب‌شده‌ی پریمیوم نمی‌گذرد، اما در همین مدت از یک برند تک‌محصولی به برندی با شش مدل تبدیل شده است که تعدادی از آن‌ها خودروهای برقی هستند – از جمله الکتریکی شده‌ی G80.

همانطور که از نام آن پیداست، این خودرو نسخه‌ی برقی شده‌ی سدان بزرگ G80 این برند است. G80 بنزینی نسبتاً متمایز است و دارای فضای داخلی مجلل و سرشار از تکنولوژی است، اما با انتخاب محدودی از موتورهای چهار سیلندر بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود که هیچ‌کدام واقعاً با آرزوهای لوکس‌گرایانه‌ی آن مطابقت ندارند.

با این حال، در مدل الکتریکی شده به لطف استفاده از برخی از معماری E-GMP شرکت کره‌ای، دیگر چنین مشکلاتی وجود ندارد. این بدان معناست که جفت موتور الکتریکی برای دستیابی به قدرتی معقول (۳۶۵ اسب بخار) و باتری ۸۷.۲ کیلووات ساعتی که برد ۵۲۱ کیلومتری را ارائه می‌دهد، تعبیه شده است.

مهم‌تر اینکه، این خودرو از مدارهای ۸۰۰ ولتی استفاده می‌کند که هم به آن امکان شارژ تا ۳۵۰ کیلووات را می‌دهد و هم قابلیت «خودرو به بار» را ارائه می‌کند. این موضوع به طور مؤثری به این معنی است که شما می‌توانید از بسته‌ی لیتیوم یون برای شارژ انواع وسایل برقی، از دوچرخه‌های برقی گرفته تا یخچال‌های قابل حمل، استفاده کنید.

ارائه‌ی نرم و قدرتمند موتورها، عملکردی قوی را به G80 الکتریکی شده می‌بخشد، در حالی که فضای داخلی آن به زیبایی تمام‌شده و راحت است، به اندازه‌ی بهترین‌ها.

متأسفانه، این خودرو توسط шасси (shassi – به معنی شاسی) که سعی می‌کند پاسخگویی سدان اسپرت را با راحتی لیموزین ترکیب کند، اما در رسیدن به هر دو مورد شکست می‌خورد، ناامیدکننده است.

این یک وسیله‌ی نقلیه‌ی دقیق و متعادل است، اما نه وسیله‌ای که رانندگی تهاجمی را پاسخ دهد، در حالی که سواری ناهماهنگ، آن را از تبدیل شدن به یک سدان واقعاً تجملاتی باز می‌دارد.

با این حال، برد بالا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد مانند سقف پانل خورشیدی که به افزایش برد کمک می‌کند، آن را به گزینه‌ای تبدیل می‌کند که اگر به دنبال چیزی کمی متفاوتتر هستید، باید در نظر بگیرید. 

آئودی Q8 E-tron

 

 

آئودی در اولین خودروی برقی خود، ویژگی‌های مختلفی را که به آن‌ها شهرت داشت浓缩 (nóng suō – به معنی فشرده کردن) کرد و به همه‌ی آن‌ها خانه‌ای جدید و آینده‌نگر بخشید.

این خودرو که در ابتدا E-tron نام داشت و بین Q5 و Q7 قرار می‌گرفت، در سال ۲۰۲۲ مورد فیس‌لیفت قرار گرفت که شامل ظاهری جدید و نام مستعار جدید Q8 E-tron بود تا آن را با Q8 هم‌سو کند که از نظر سبک، اندازه و تناسب مشابه است اما با موتور احتراقی کار می‌کند.

این به‌روزرسانی همچنین شامل اضافه شدن یک باتری بزرگ‌تر ۸۹ کیلووات ساعتی برای مدل ۵۰ و یک باتری ۱۰۶ کیلووات ساعتی برای مدل ۵۵ (و SQ8 اسپرت) بود. این بدان معناست که مدل اولی اکنون با یک بار شارژ، پیمودن ۴۵۲ کیلومتر را وعده می‌دهد، در حالی که دومی ادعای قابل احترام ۵۳۱ کیلومتر را دارد.

تغییرات در فضای داخلی به حداقل رسیده است، که چیز خوبی است، زیرا به این معنی است که Q8 E-tron همچنان فضایی شیک و مجلل را حفظ می‌کند، در حالی که توانایی‌های آرام حرکت کردن آن و کیفیت ساخت ظاهری به سبک آئودی نیز دست‌نخورده باقی مانده است.

تجربه‌ی رانندگی نیز همچنان چشمگیر باقی می ماند، به‌ویژه به دلیل پاسخگویی و حس قدرت‌مندی آن تا سرعت‌های بزرگراهی، در حالی که هندلینگ دقیق و متعادل، تصویر را کامل می‌کند.

با این حال، می‌توان گفت این کیفیت سواری است که به Q8 E-tron کمک می‌کند تا به عنوان یک خودروی لوکس شناخته شود، سیستم تعلیق بادی به راحتی و بی صدا ناهمواری‌های آسفالت و سایر نواقص سطح زمین را جذب می‌کند.

بنابراین نقاط قوت Q8 E-tron معمولی آن را به یک خودروی لوکس عالی تبدیل می‌کند، اگرچه جذابیت رانندگی آن به اندازه‌ی برخی رقبای خاص نیست.

راه‌حل، SQ8 E-tron با ۴۹۶ اسب بخار قدرت است که واحد محرک محور عقب فوق‌العاده تطبیق‌پذیر آن (در مجموع سه موتور دارد) به آن درجه‌ای از قابلیت تنظیم هندلینگ و درگیری می‌دهد که فراتر از مدل‌های پایین‌تر است.

این خودرو با قیمت نزدیک به ۱۰۰,۰۰۰ پوند، گران‌قیمت است، اما با توجه به سرعت، جذابیت و تازگی منحصر به فرد  SUV برقی ، ارزش بالقوه‌ای دارد.

جگوار I-Pace

 

جگوار I-Pace به عنوان اولین خودروی برقی لوکس از یک برند شناخته‌شده که مستقیماً تسلا را در بخش بالایی بازار به چالش می‌کشد، با دینامیک هندلینگ برجسته، کیفیت داخلی درجه یک و طراحی خیره کننده که کمی بیشتر از یک سدان، یک شاسی بلند است، اما هم جذاب و هم نوآورانه است، به وعده‌ی خود عمل می‌کند.

این خودرو استاندارد سواری و هندلینگ را در میان رقبای خود تعیین می‌کند، عملکردی قوی را از موتورهای دوگانه ۱۹۷ اسب بخاری خود ارائه می‌دهد و حس یک خودروی برقی با برند پریمیوم را القا می‌کند: یک طراحی بدون محدودیت و کاملاً جدید.

با این حال، I-Pace تنها تا ۱۰۰ کیلووات شارژ می‌شود و برد دنیای واقعی نسبتاً ناامیدکننده‌ی آن تا حدودی از پتانسیل آن به عنوان یک خودروی مسافت‌ پیمای مسافت طولانی می‌کاهد: پیمودن ۳۵۴ کیلومتر، دستاوردی نیست که بتوان برای آن جشن گرفت.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد نرم افزار شارژ کمی باگ‌دار آن بیشتر از سایر خودروهای برقی در هنگام تردد و تلاش برای اتصال، باعث دردسر می‌شود.

اگر قرار نیست به امکانات شارژ سریع عمومی متکی باشید یا به طور معمول با محدوده‌های بیرونی I-Pace سر و کار داشته باشید، این خودرویی است که قبل از اکثر رقبا آن را در نظر می‌گیریم. رانندگی با آن بسیار چشمگیر است، و همچنین واقعاً تماشایی و جذاب است.

با این حال، این واقعیت انکارناپذیر است که I-Pace اکنون در حال قدیمی شدن است و در حالی که رقبای آن به‌روزرسانی یا جایگزین شده‌اند، بریتانیاییِ باتری‌دار تا حد زیادی همانطور باقی مانده است که در زمان اولین معرفی خود در سال ۲۰۱۸ بود.

مرسدس بنز EQE

 

 

مرسدس بنز EQS همان نسبت به EQS را دارد که E کلاس به S کلاس دارد. حداقل برخی چیزها در دنیای خودرو هنوز منطقی هستند.

EQE نسخه‌ی کوچک‌شده‌ی EQS است، با تمام مزایا و معایبش، از طرح کلی به شکل اشک تا سطوح تقریباً صاف و یکدست و نمایه‌ی منحنی ملایم «یک قوس» آن.

EQE از نسخه‌ی کوتاه‌شده‌ی پلتفرم EQS یعنی EVA2 استفاده می‌کند، به این معنی که فضای کافی برای باتری‌های عظیم مشابه وجود ندارد، اما ۹۰ کیلووات ساعت ظرفیت قابل استفاده همچنان عدد قابل توجهی است و بدین معناست که نسخه‌ی EQE 350+ بردی معادل ۶۳۴ کیلومتر را ارائه می‌دهد.

در بریتانیا، مدل‌های EQE 350+ و EQE 500 دو موتوره با چهار چرخ محرک و همچنین نسخه‌ی AMG EQE 53 آن را ارائه می‌دهند.

از نظر عملکردی، EQE به اندازه‌ی EQS کاملاً چشمگیر نیست و ما هنوز در مورد استفاده‌ی EQE از فضا و اینکه چگونه ظاهر EQS به این خودروی کوتاه‌تر ترجمه شده است، متقاعد نشده‌ایم. با این حال، این خودرو همچنان به اندازه‌ی کافی چشمگیر است که بتواند به این لیست راه پیدا کند.

با فنرهای بادی، EQE سواری فوق‌العاده آرام و بی‌صدا دارد و سرنشینان را از صدای باد نیز ایزوله می‌کند، اما در پیچ‌ها به اندازه‌ی کافی چابک باقی می‌ماند.

 

تیم ترجمه و نگارش دل افکار