Skip to content Skip to footer

جریمه عدم جابه‌جایی خودرو در محل تصادف: جزئیات جدید

 

همانطور که می‌دانید، از تیر ماه سال گذشته، جریمه‌های تخلفات رانندگی به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت. هدف از این افزایش، ارتقای ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات است. یکی از این تغییرات، افزایش جریمه عدم جابه‌جایی خودرو پس از تصادفات خسارتی است.

چرا جابه‌جایی خودرو پس از تصادف اهمیت دارد؟

  • ایمنی بیشتر: عدم جابه‌جایی خودرو در محل تصادف، احتمال وقوع تصادفات ثانویه را افزایش می‌دهد.
  • روان‌سازی ترافیک: خودروهای متوقف شده در وسط جاده، باعث ایجاد ترافیک و اختلال در جریان تردد می‌شوند.
  • تسهیل عملیات امداد و نجات: در صورت وقوع تصادفات با خسارت جانی، جابه‌جایی خودرو به امدادرسانان کمک می‌کند تا سریع‌تر به محل حادثه برسند.
مبلغ جریمه جدید

بر اساس قوانین جدید، جریمه عدم جابه‌جایی خودرو در محل تصادفات خسارتی در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، ۱۰۰ هزار تومان است. این مبلغ در سایر شهرها ۶۰ هزار تومان و در روستاها ۳۰ هزار تومان تعیین شده است.

تخلفات مشابه و جریمه‌های آن‌ها
  • توقف وسایل نقلیه برای فروش کالا در حاشیه راه‌ها: جریمه این تخلف نیز در کلان‌شهرها ۱۰۰ هزار تومان است.
  • عبور از محل ممنوع: جریمه عبور از محل ممنوع در کلان‌شهرها ۲۵۰ هزار تومان است.
  • عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو: جریمه عبور از پیاده‌رو در کلان‌شهرها ۲۰۰ هزار تومان است.

عبور وسایل‌نقلیه از بین دسته‌جات نظامی، انتظامی، دانش‌آموزان یا تشییع‌کنندگان یا دسته‌جات عزاداری نیز تخلفی است که در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی، ۹۰هزار تومان جریمه دارد.

در سایر شهرها و روستاها نیز ۶۰ و ۳۰هزار تومان جریمه برای آن در نظرگرفته شده است. تخلف عبور از روی لوله آب آتش‌نشانی در راه‌ها، پنجمین کد جریمه است که در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی ۹۰هزار تومان جریمه دارد.

 

توصیه پلیس راهور

پلیس راهور توصیه می‌کند که رانندگان پس از وقوع تصادفات خسارتی، در صورت امکان خودرو را به حاشیه راه منتقل کرده و سپس با پلیس راهور تماس بگیرند. همچنین، ثبت عکس و فیلم از صحنه تصادف می‌تواند به عنوان مدرک مورد استفاده قرار گیرد.

 

بررسی جریمه تردد وسایل نقلیه سنگین در ساعات غیرمجاز

 

بر اساس نرخ‌های جدید جرایم رانندگی، تخلف عبور یا توقف وسایل نقلیه باربری سنگین (ظرفیت ناخالص ۶.۵ تن و بیشتر) و اتوبوس‌های برون‌شهری در معابر شهری در ساعات غیرمجاز در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی ۹۰هزار تومان جریمه در پی خواهد داشت. این در حالی است که پلیس در صورت مشاهده این خودروهای سنگین در ساعت غیرمجاز از تردد آنها نیز جلوگیری خواهد کرد.

این تخلف در سایر شهرها ۶۰ هزار تومان جریمه خواهد داشت. تردد خودروهای سنگین و به خصوص کامیون‌ها در ساعات اوج ترافیک و تردد خودروها می‌تواند موجب بروز تصادفات و همچنین اخلال در ترافیک شود.

از این رو این دسته از وسایل نقلیه در این ساعات باید از کمربندی‌های اطراف شهرها عبور کنند و اجازه ورود به معابر شهری را ندارند. در تهران ممنوعیت در نظر گرفته شده برای تردد خودروهای سنگین از ۶ صبح تا ۲۲ است و پس از آن این وسایل نقلیه اجازه ورود به معابر را دارند.