Skip to content Skip to footer

لامبورگینی تمراریو ۲۰۲۵ جایگزین مدل هوراکان

 

لامبورگینی جایگزین مدل هوراکان خود را با دو سیلندر کمتر معرفی کرده است، اما با ترکیب سه موتور برقی با موتور ۴ لیتری توئین توربوشارژ V8، قدرت را افزایش داده است. لامبورگینی تمراریو ۲۰۲۵ با ترکیب یک موتور V8 چهار لیتری توئین توربوشارژ و سه موتور برقی، قدرت کلی ۹۰۷ اسب بخار و گشتاور ۵۳۸ پوند فوت تولید می‌کند که به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. لامبورگینی همچنین از کابین کاربردی‌تر با فضای بیشتر و سه صفحه نمایش بزرگ خبر داده است.

یک دهه پس از عرضه لامبورگینی هوراکان، این متخصص ایتالیایی خودروهای سوپر اسپرت، جانشین آن یعنی تمراریو را معرفی کرد. با این حال، بر خلاف هوراکان و گالاردو پیش از آن، تمراریو از موتور V10 قدیمی خداحافظی کرده و به سمت پیشرانه V8 همراه با سه موتور برقی حرکت کرده است. همراه با پیشرانه هیبریدی مدرن، تمراریو دارای طراحی جدیدی با تمرکز بر آیرودینامیک و استفاده روزمره است. با ورود تمراریو، تمام محصولات لامبورگینی اکنون هیبریدی شده‌اند.

 

 

قلب تپنده‌ی تمِراریو: هیبرید پرفورمنس

قلب تپنده‌ی تمِراریو، یک موتور V8 چهار لیتری دو توربوشارژ با تنظیم hot-vee است که توربوها را در شکل V تشکیل شده توسط بانک‌های سیلندر قرار می‌دهد. این V8 به تنهایی، بین ۹۰۰۰ تا ۹۷۵۰ دور در دقیقه، ۷۸۹ اسب بخار و بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دور در دقیقه، ۵۳۸ پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. این هشت سیلندر می‌تواند تا ۱۰ هزار دور در دقیقه بچرخد و توربوها حداکثر فشار تقویت ۲۰.۳ psi دارند. این موتور دارای یک میل‌لنگ تخت و میله‌های اتصال تیتانیومی برای به حداقل رساندن جرم‌های چرخشی است و لامبورگینی می‌گوید بسیاری از موادی که در موتور استفاده شده از درس‌های آموخته شده در مسابقات موتور اسپرت حاصل شده است.

 

 

خروجی V8 از طریق یک گیربکس دو کلاچه هشت سرعته که به صورت عرضی پشت موتور نصب شده است، هدایت می‌شود. لامبورگینی می‌گوید با ایجاد یک شفت توخالی اضافی توانسته‌اند وزن را کاهش دهند تا همان همگام‌سازها برای مسیرهای گشتاور دنده‌های مختلف به اشتراک گذاشته شوند و گفته می‌شود که این گیربکس نسبت به واحد دو کلاچه هفت سرعته هوراکان سبک‌تر است و تعویض دنده‌های سریعتری انجام می‌دهد.

با افزودن سه موتور برقی، مجموع خروجی تمِراریو به ۹۰۷ اسب بخار و ۵۹۰ پوند فوت گشتاور افزایش می‌یابد. هر موتور برقی تا ۱۴۸ اسب بخار تولید می‌کند، با دو موتور جریان محوری خنک‌کاری شده که محور جلو را نیرودهی می‌کنند و در صورت نیاز، به تمِراریو چهار چرخ محرک می‌دهند.

لامبورگینی می‌گوید کل سیستم محور جلو تنها ۱۶۱ پوند وزن دارد و موتورهای جلو همچنین می‌توانند تمِراریو را در حالت تمام برقی برانند. لامبورگینی ادعا می‌کند که سوپرکار جدید آن نسبت به هوراکان ۵۰ درصد انتشار دی اکسید کربن کمتری دارد. موتور برقی سوم بین V8 و گیربکس قرار دارد و به عنوان یک “پرکننده شکاف گشتاور” عمل می‌کند تا تعویض دنده‌ها را هموار کند، اثرات تأخیر توربو را از بین ببرد و پاسخگویی هنگام شتاب گرفتن از حالت سکون را بهبود بخشد. این موتور الکترونیکی همچنین به عنوان موتور استارتر و ژنراتور سه فاز عمل می‌کند.

 

 

تمِراریو: قدرت و کارایی

شارژ موتورهای برقی از یک باتری ۳.۸ کیلووات ساعتی لیتیوم-یون تأمین می‌شود و با قرار دادن گیربکس عقب موتور، لامبورگینی توانست باتری را در تونل مرکزی قرار دهد تا توزیع وزن ایده‌آل ایجاد کند و مرکز ثقل را تا حد ممکن پایین نگه دارد. یک شارژر داخلی می‌تواند باتری را در ۳۰ دقیقه با حداکثر ۷ کیلووات کاملاً پر کند یا باتری می‌تواند از طریق ترمزهای بازساختی از چرخ‌های جلو یا مستقیماً توسط موتور احتراق شارژ شود.

 

 

تمِراریو با شکل گوه‌ای نمادین و جزئیات تیز خود، بی‌تردید شبیه یک لامبورگینی است، اگرچه کمی بیش از پنج اینچ بلندتر از هوراکان است. همانطور که در مد مدرن لامبورگینی رایج است، نشانه‌های شش ضلعی فراوان است. قابل توجه ترین آنها چراغ های روشنایی روز هستند. اینها در سپر پایین قرار دارند و شامل یک تونل هوا می‌شوند که همراه با کانال‌های هوا زیر چراغ‌ها، هوای خنک را به ترمزها هدایت می‌کند.

تمِراریو با دو رنگ جدید بلومارینوس و ورد مرکوریوس عرضه می‌شود، اما لامبورگینی می‌گوید که بیش از ۴۰۰ رنگ و طرح‌های ویژه از طریق بخش سفارشی‌سازی آد پرسونام ارائه خواهد شد. سه طرح مختلف چرخ ارائه می‌شود، همه با اندازه ۲۰ اینچ در جلو و ۲۱ اینچ در عقب و با لاستیک‌های بریجستون پوتنزا اسپورت یا پوتنزا ریس پوشیده شده. تریم کربن فایبر را می‌توان در داخل و خارج انتخاب کرد و صندلی‌ها می‌توانند در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و با چهار الگوی مختلف دوخت مشخص شوند.

 

 

سوپرکار مناسب برای استفاده روزانه

داخل خودرو نیز موتیف‌های یافت شده در بیرون را ادامه می‌دهد، با دریچه‌های هوای شش ضلعی و یک فرمان الهام گرفته از مسابقات موتور اسپرت. دکمه کلاسیک شروع/توقف لامبورگینی همچنان زیر یک فلپ قرمز قرار دارد و کنترل پرتاب با فشار یک دکمه فعال می‌شود. کابین نسبت به لامبورگینی‌های گذشته قابل سکونت‌تر است و صندلی‌های گرم‌کن و تهویه شده قابل تنظیم ۱۸ جهته ارائه می‌دهد.

مواد باکیفیت فراوان است، از جمله کربن، چرم و جیر. لامبورگینی همچنین می‌گوید که شاسی جدید فریم فضایی آلومینیومی فضای داخلی بیشتری ایجاد می‌کند، با بیش از یک اینچ فضای اضافی سر و پای.

صندوق عقب جلو دارای ظرفیت تقریبی چهار فوت مکعب است. در حالی که اطلاعات به راننده از طریق یک خوشه ابزار دیجیتال ۱۲.۳ اینچی منتقل می‌شود، سمت مسافر دارای صفحه نمایش ۹.۱ اینچی مخصوص خود است که می‌تواند جزئیات رانندگی و عملکردهای خودرو را نمایش دهد. با این حال، سیستم‌های اصلی سرگرمی و ناوبری از طریق یک صفحه نمایش ۸.۴ اینچی در مرکز داشبورد قابل دسترسی هستند و برنامه‌ها می‌توانند از صفحه مرکزی به نمایشگرهای دو طرف کشیده شوند.

سیستم اطلاعات سرگرمی از کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند. تمِراریو همچنین می‌تواند با سه دوربین مجهز شود که یک دوربین داخلی داشبورد و یک “ضبط خاطرات” را فعال می‌کند که به مالکان اجازه می‌دهد تا دو دقیقه از رانندگی را ضبط کنند. دوربین‌ها همچنین لامبورگینی تله متری ۲.۰ را فعال می‌کنند، یک برنامه داخلی که هنگام رانندگی در پیست مسابقه داده‌ها را ارائه می‌دهد، با بیش از ۱۵۰ مدار برنامه‌ریزی شده.

 

 

لامبورگینی هنوز جزئیات قیمت را اعلام نکرده است و نگفته است که فروش تمِراریو چه زمانی آغاز می‌شود. انتظار داریم که تمِراریو ۲۰۲۵ از حدود ۲۹۰ هزار دلار شروع شود و تا اوایل سال ۲۰۲۵ به فروش برسد.

 

منبع مقاله: caranddriver

 

تیم ترجمه و نگارش دل افکار