Skip to content Skip to footer

روبوتاکسی تسلا | خودرویی بدون راننده

 

تسلا روباتکسی، خودرویی بدون راننده به قیمت کمتر از ۳۰ هزار دلار

تسلا تاکسی کاملاً خودران خود را رونمایی کرده است که گفته می‌شود دارای شارژ القایی بوده و قرار است تولید آن در سال ۲۰۲۶ آغاز شود. این خودرو بدون راننده و با جزئیات طراحی شبیه به سایبرتراک است.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، گفت که روبوتاکسی (که همچنین به نام سایبرکاب نیز شناخته می‌شود) کمتر از ۳۰ هزار دلار هزینه خواهد داشت، تولید آن در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد و دارای شارژ القایی (بی‌سیم) خواهد بود.

تسلا همچنین جزئیات بیشتری در مورد ربات انسان‌نمای خود، اپتیموس، و همچنین روبوون، یک ون کاملاً خودران، را فاش کرد.

 

 

تسلا سرانجام پرده از تاکسی خودران خود که مدت‌ها انتظار می‌رفت برداشته است. روبوتاکسی، که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، آن را «سایبرکاب» نیز نامید، شب گذشته در یک رویداد خصوصی در استودیوهای برادران وارنر در بوربانک، کالیفرنیا، رونمایی شد.

چند سال پیش، زمانی که ماسک دیدگاه خود را در مورد روبوتاکسی به اشتراک گذاشت، وعده داد که ناوگانی از تاکسی‌های خودران را تا سال ۲۰۲۰ به خیابان‌ها خواهد آورد. جدول زمانی برای تولید انبوه در نهایت به سال ۲۰۲۴ تغییر کرد، در حالی که ماسک همچنین در سال ۲۰۲۲ گفت که روبوتاکسی فرمان یا پدال نخواهد داشت و به نرم‌افزار کامل خودران (FSD) تسلا متکی خواهد بود. خوب، ما اکنون نگاهی به آن انداخته‌ایم و قطعاً فرمان یا پدال ندارد.

 

 

در عوض، این خودروی بدون راننده دارای داشبوردی مشابه داشبورد تسلا مدل ۳ و مدل Y است، با یک صفحه نمایش منفرد که از مرکز بیرون می‌آید.

آنچه به ویژه جالب است این است که روبوتاکسی یک هاچ‌بک دو درب با تنها دو صندلی است، اگرچه عکس‌ها نشان می‌دهند که دارای فضای بار بزرگی است. همچنین هیچ پنجره عقبی وجود ندارد. تیم طراحی تسلا همچنین به وضوح از سایبرتراک الهام گرفته اند، برای روبوتاکسی که دارای زیبایی مشابه، یعنی نوارهای نور جلو و عقب آن است.

 

 

ماسک در طول این رویداد هیچ جزئیاتی در مورد پیشرانه یا برد روبوتاکسی به اشتراک نگذاشت. با این حال، او میگوید که قیمت آن از ۳۰ هزار دلار شروع خواهد شد و برنامه این است که تولید آن در سال ۲۰۲۶ یا «قبل از ۲۰۲۷» آغاز شود، همچنین او با شیطنت افزود: «من تمایل دارم کمی در مورد بازه‌های زمانی خوش‌بین باشم.»

در حالی که ماسک صراحتاً به «شبکه تسلا» (یک سرویس حمل و نقل با استفاده از اپلیکیشن که به مالکان تسلا اجازه می‌دهد خودروهای خود را به یک ناوگان خودران اضافه کنند) اشاره نکرد، او آینده‌ای را توصیف کرد که در آن مردم می‌توانند ناوگانی از روبوتاکسی‌ها را خریداری کرده و آنها را به روشی مشابه با نحوه کار Uber اداره کنند.

 

کسانی که در این رویداد شرکت کردند، فرصت داشتند سوار روبوتاکسی شوند، اگرچه صف‌ها بسیار طولانی بود و مسیر فقط یک سفر در اطراف مجموعه فیلم Westworld بود که در آن رونمایی انجام شد.

در حالی که تمام نمایش‌های اطراف رونمایی روبوتاکسی هیجان‌انگیز بود، واقعیت این است که تسلا هنوز باید تأییدیه نظارتی برای سیستم خودران خود را دریافت کند تا بتواند در جاده‌های عمومی فعالیت کند. این کار با رساندن نرم‌افزار کامل خودران (نظارت شده) به مرحله‌ای شروع می‌شود که بتواند بدون نظارت باشد. ماسک گفت که فکر می‌کند این زمان به زودی در تمام مدل‌های به‌روز شده خود که در کالیفرنیا و تگزاس فعالیت می‌کنند فرا خواهد رسید.

ربات اپتیموس

نمونه‌هایی از اپتیموس، ربات انسان‌نمای تسلا، نیز بخشی از رونمایی روبوتاکسی بودند. 

ماسک  گفت که ربات‌های اپتیموس برای خرید در دسترس خواهند بود و در «آینده طولانی» بین ۲۸۰۰۰ تا ۳۰ هزار دلار قیمت خواهند داشت. او آینده‌ای را ترسیم کرد که در آن ربات‌ها همه کارها را از انجام کارهای خانه گرفته تا تدریس را انجام دهند و «فقط دوست شما» باشند. پس از رویداد اصلی، ربات‌های اپتیموس با مردم در جمعیت معاشرت کردند و حتی برخی از آنها به عنوان بارمن (در حالی که کلاه کابویی برای بازی در وست ورلد می‌پوشیدند) عمل کردند.

بخشی از این برنامه رقصیدن ربات‌ها با آهنگ دهه ۹۰ «What Is Love» اثر هادوی بود.:)

 

 

منبع مقاله: caranddriver

تیم ترجمه و نگارش دل افکار