Skip to content Skip to footer

کمپانی استون مارتین خودروی جدید خود به نام والینت را معرفی کرد

کمپانی استون مارتین با معرفی خودروی جدید خود به نام والینت از دنیای اتومبیل‌ها رونمایی کرد. این خودرو که ترکیبی از یک خودروی مسابقه‌ای پیست و یک خودروی جاده‌ای قانونی است، بدنه‌ای تماماً فیبر کربنی دارد و در ابتدا توسط فرناندو آلونسو، راننده تیم فرمول یک استون مارتین آرامکو سفارش داده شده بود. او خواهان نسخه‌ای سبک‌تر و الهام‌گرفته‌تر از مسابقات از خودروی استون مارتین ولتور بود و تیم اختصاصی سازنده خودرو، “Q by Aston Martin” با شخصی‌سازی یک خودرو، اکنون والینت، این دیدگاه را به واقعیت تبدیل کرد. از یک سفارش به یک خودروی با تعداد محدود، انتظار می‌رود ۳۸ دستگاه از خودروهای جاده‌ای-پیست قانونی استون مارتین تولید شود؛ که تمام آن‌ها پیش‌فروش شده‌اند. چالش استون مارتین ترکیب مشخصات یک خودروی جاده‌ای قانونی و یک خودروی پیست‌محور در یک محصول واحد است. در والینت، از یک زیرمجموعه عقب چاپ سه بعدی برای کاهش ۳ کیلوگرمی وزن خودرو بدون خدشه‌دار کردن استحکام آن استفاده شده است و همچنین یک لوله گشتاور منیزیمی وزن خودرو را به میزان ۸.۶ کیلوگرم کاهش می‌دهد تا هندلینگ کلی آن بهبود یابد.

والینت برای چرخ‌ها از رینگ‌های منیزیمی ۲۱ اینچی استفاده می‌کند که اندازه‌گیری ویژه‌ای برای کاهش ۱۴ کیلوگرمی وزن داشته و در نتیجه فرمان‌پذیری و هندلینگ کلی خودرو را ارتقا می‌دهد. برای تکمیل این مجموعه، یک باتری لیتیوم-یونی مخصوص مسابقات موتوراسپورت ۱۱.۵ کیلوگرم دیگر صرفه‌جویی در وزن را به همراه دارد و به کاهش کلی وزن خودرو کمک می‌کند. برای سبک کردن خودرو، استون مارتین والینت عمدتا از فیبر کربن ساخته شده است که می‌تواند به سبکی، سرعت و چابکی خودرو کمک کند.

بدنه آن برای اینکه پهن و عضلانی باشد طراحی شده و با خطوط تیز آن برجسته‌تر می‌شود. این عناصر طراحی به حفظ پایداری خودرو در سرعت‌های بالا و کاهش مقاومت هوا کمک می‌کنند. با اشاره به آیرودینامیک آن، اسپلیتر جلو برای بهبود چسبندگی و کنترل خودرو ظاهر می‌شود و صفحات انتهایی برای روان‌تر کردن جریان هوا در اطراف چرخ‌های جلو اضافه شده‌اند که باعث کاهش درگ (مقاومت هوا) و حرکت سریع‌تر خودرو می‌شود. از فیبر کربن برای جلوپنجره نیز استفاده شده است که به جریان بیشتر هوا به داخل موتور برای خنک نگه داشتن آن کمک می‌کند. والینت همچنین دارای گلگیرهای جانبی با طراحی عمیق و پوشش‌های فیبر کربن در اطراف چرخ‌های منیزیمی ۲۱ اینچی خود می‌باشد که همگی جریان هوا را در امتداد خودرو روان می‌کنند.

ین پوشش‌ها می‌توانند مقاومت هوا و نیروی بالابر را نیز کاهش دهند که می‌تواند خودرو را در جاده پایدار نگه دارد. شش دهانه در دیسک‌های آیرودینامیکی وجود دارد که به جریان هوای خنک روی ترمزها نیز اجازه می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که آن‌ها در طول رانندگی با سرعت بالا برای عملکرد بهینه در دمای مناسب باقی می‌مانند. منافذ اضافی در لبه چرخ‌ها اجازه می‌دهند تا گرما از ترمزها خارج شود و از داغ شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری کند.

دم خودرو با طراحی انتهای تیز و صاف به نام دم کَم (Kamm tail) و همچنین یک عرشه عقب که به سمت بالا زاویه دارد، شناخته می‌شود. همچنین دارای یک بال ثابت برجسته در قسمت بالا است که ممکن است به تعادل عملکرد آیرودینامیکی خودرو با افزایش نیروی رو به پایین کمک کند که به پایداری خودرو در سرعت‌های بالا کمک می‌کند. قسمت عقب این خودروی جاده‌ای-پیست یک تکه واحد و محکم است که شامل یک پنل لولا دار می‌شود که با باز کردن آن فضایی برای نگهداری کلاه ایمنی و لباس‌های مسابقه‌ای در دسترس قرار می‌گیرد.

این حس مسابقه‌ای در کابین خودروی جاده‌ای نیز نمود پیدا می‌کند. والینت دارای کابینی برای دو نفر است و استون مارتین از مقدار زیادی فیبر کربن با روکش ساتن در معرض دید برای سبک نگه داشتن خودرو استفاده کرده است.

صندلی‌ها نیز دارای بالشتک هستند و برای راحتی و حس لوکس بودن با مواد سبک وزن پوشانده شده‌اند. این خودرو همچنین دارای یک فرمان جدید است که متناسب با والینت ساخته شده است: این فرمان گرد با لبه و پره‌های باریک‌تر و بدون کلید است که باعث می‌شود تا راه‌اندازی جدید، شهودی و بدون حرکت باشد.

تعویض دنده به گونه‌ای توسعه یافته است که وزن و حس برابری داشته باشد، با یک دستگیره دنده کروی جدید و تعویض دنده به سبک H برای تعویض دنده دقیق.

این خودروی جاده‌ای-پیست دارای یک موتور 5.2 لیتری V12 با دو توربوشارژر است که 745 اسب بخار قدرت و 753 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از یک گیربکس دستی شش سرعته برای کنترل بیشتر راننده استفاده می‌کند و مجموعه‌ای از ترمزهای سرامیکی کربنی باعث می‌شود خودرو حتی در استفاده‌های سنگین نیز قوی و مؤثر باقی بماند.

در حالی که ممکن است استون مارتین یک خودروی جاده‌ای قانونی طراحی کرده باشد، ولی والینت همچنان ممکن است عمدتا برای استفاده در پیست باشد. در واقع، این خودرو با یک قفس نیمه داخلی ساخته شده از فولاد عرضه می‌شود که می‌تواند در صورت تصادف از راننده محافظت کند. این قفس همچنین به عنوان یک نقطه لنگر قوی برای بستن کمربند ایمنی ویژه‌ای به نام کمربند ایمنی 4 نقطه‌ای عمل می‌کند که راننده را در هنگام رانندگی با سرعت بالا در جای خود محکم نگه می‌دارد.

والینت مجهز به صندلی‌های Recaro Podium با روکش مخصوص است که می‌توانند از طرفین و شانه‌های راننده در پیچ‌های تند و سریع حمایت کنند. این صندلی‌ها همچنین دارای پدهای نوآورانه‌ای هستند که شامل تهویه غیرفعال قفسه سینه می‌شوند، به این معنی که به خنک و راحت نگه داشتن راننده در هنگام رانندگی شدید کمک می‌کنند.

طبق زمان انتشار این خبر، اولین تحویل‌های استون مارتین والینت قرار است در سه ماهه چهارم سال 2024 آغاز شود. این خودروی جاده‌ای-پیست قرار است بین یازدهم تا چهاردهم جولای در فستیوال سرعت گودوود 2024 رونمایی عمومی شود. در طول این رویداد، فرناندو آلونسو، راننده فرمول یک، این خودرو را برای یک نمایش  سوار خواهد شد.