Skip to content Skip to footer

خودروهای نسخه ویژه: خوب، بد و زشت!(پارت دوم)

 

رنجروور ایووک نسخه ویژه (۲۰۱۲)

لندروور در سال ۲۰۱۰ ویکتوریا بکهام را به عنوان مدیر اجرایی طراحی خلاقانه خود منصوب کرد و زمانی که همان سال رنجروورایووک را به بازار عرضه کرد، ۲۰۰ نسخه از نسخه ویژه آن برای فروش گذاشته شد. هرکدام از این خودروها با رنگ بدنه خاکستری تفنگی مات، رینگ‌های مشکی براق، تریم چرمی برنزه و یک ست چمدان همراه عرضه می‌شدند. این خودروها در ابتدا فقط برای خریداران چینی در دسترس بودند و قیمت هر دستگاه ۷۹۹۹۵ پوند و ۱۲۹۰۰۰ دلار آمریکا بود؛ تنها ۲۰۰ دستگاه از آنها ساخته شد.

 

 

MG6 نسخه BTCC (۲۰۱۲)

MG برای جشن گرفتن کسب مقام سومی خود در مسابقات قهرمانی تورینگ انگلستان (BTCC) در سال ۲۰۱۲، این هیولای بی‌نظیر را معرفی کرد که چنان قدرتمند بود که باید به صورت الکترونیکی روی سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود می‌شد. این نسخه که با برچسب‌ها و خطوط فراوان تزئین شده بود، همچنین دارای تجملاتی مانند رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی، جزئیات بیرونی مشکی براق و سقف مشکی مات بود.

با پرداخت ۱۷۰۰۰ پوند، علاوه بر این خودرو، بلیط شرکت در یک دور از مسابقات قهرمانی BTCC در سال ۲۰۱۳، به همراه یک ژاکت و کلاه تیم نیز دریافت می‌کردید. به نظر می‌رسد استقبال از این خودرو چندان گرم نبوده است… در حال حاضر تنها ۴ دستگاه از آن باقی مانده است.

 

 

 

 

اینفینیتی FX نسخه ویژه وتل (۲۰۱۲)

زیرمجموعه لوکس نیسان در اروپا با مشکل فروش مواجه بود، پس چه راهی بهتر از معرفی یک نسخه ۱۰۰,۰۰۰ پوندی از FX برای جذب مشتریان جدید؟ این خودرو با همکاری راننده فرمول یک، سباستین وتل، ساخته شد. قیمت این خودرو تقریبا دو برابر یک FX معمولی با موتور ۵.۰ لیتری V8 بود و خریداران در ازای پرداخت ۴۰,۰۰۰ پوند اضافی، ۳۰ اسب بخار بیشتر، رینگ‌های جدید، یک یا دو باله عقب و یک فضای داخلی بازسازی‌شده دریافت می‌کردند. هر پنج مدلی که تا به حال در بریتانیا فروخته شده است، امروز هم وجود دارند.

 

 

 

رنجروور هولاند (2014)

اولین رنجروورهولاند در سال 2000 بر پایه مدل P38 ساخته شد و 400 دستگاه از آن تولید گردید. نسل سوم (L322) رنجروور نیز با مدل H&H عرضه شد و اکنون امکان خرید نسل چهارم رنجروور با مدل H&H وجود دارد. قیمت این خودروها از 180,000 پوند شروع می شود و تمامی آنها بر اساس مدل رنج روور اتوبیوگرافی بلک ساخته شده اند.

تجملات در این خودرو موج می زند: تریم چرمی برنزه، رنگ بدنه سبز متالیک، چوب گردوی فراوان، و یک جفت تفنگ شکاری Holland & Holland در محفظه آلومینیومی مخصوص در صندوق عقب.

 

 

 

جایی که نسخه‌های ویژه به بیراهه می‌روند: جیپ رنگید Dawn of Justice (2016)

 

این نمونه، مثال خوبی از اشتباه در تولید نسخه‌های ویژه است. عرضه تنها ۵۰۰ دستگاه از این خودرو با نام فیلم “بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت” که تا زمان اولین تست معاینه فنی خودرو، این فیلم مدت‌ها فراموش شده است، گواه این موضوع است.

رنگید Dawn of Justice تنها با برچسب‌های تزئینی و رینگ‌های ۱۸ اینچ لوکس عرضه شد و به هیچ وجه یک خودروی برجسته به شمار نمی‌رود. در حال حاضر ۴۹۴ دستگاه از این خودرو در جاده‌های بریتانیا باقی مانده است.

 

 

 

بنتلی کنتیننتال GTC توسط سر پیتر بلیک (2016)

این خودرو توسط اسطوره هنر پاپ بریتانیا، سر پیتر بلیک (طراح روی جلد آلبوم افسانه‌ای گروه بیتلز، سرجوخه فلفل) طراحی شده است. هر کدام از چهار صندلی این کنتیننتال GTC یک رنگ متفاوت داشت، در حالی که کاپوت آن با رنگ‌های تند و زننده تزئین شده بود – اگرچه قسمت پایین خودرو به رنگ سبز مسابقه‌ای بریتانیا بود که نشان دهنده “احترام به میراث موتوراسپرت بنتلی” است.

این خودرو برای جمع آوری کمک مالی برای موسسه خیریه Care2Save ساخته شد و زمانی که این بنتلی در تابستان 2016 به حراج گذاشته شد، فردی با پرداخت 250,000 پوند آن را خریداری کرد.

 

سانگ‌یانگ کوراندو DMZ (2016)

باید بگوییم برای رانندگی با یکی از این غول‌های کمپانی کره‌ای سانگ‌یانگ، باید حسابی اهل جلب توجه باشید، اما خب اگر این رنگ‌آمیزی کارش را به درستی انجام بدهد، دیگر کسی به شما توجهی نخواهد کرد! این خودرو که در ابتدا به صورت تک‌ساخت خلق شد، باعث شد تا نمایندگی‌های سانگ‌یانگ خواهان نمونه‌هایی برای فروش شوند؛ تنها چیزی که این وانت با الهام نظامی را از کوراندوی معمولی جدا می‌کرد، رنگ‌آمیزی استتارگونه‌اش بود.

 

 

 

نیسان، برگ برنده طلایی (۲۰۱۶)

نیسان برای اینکه کمی برای خودروی تمام برقی Leaf تبلیغ کند، تصمیم گرفت به هر یک از اعضای تیم‌های المپیک و پارالمپیک بریتانیا که در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو موفق به کسب مدال طلا شوند، یک دستگاه Leaf با روکش طلا به صورت رایگان هدیه دهد. این کارزار با اهدای Leaf طلایی (تلاعب لفظی با Gold Leaf به معنی برگ طلا) به مکس ویتلاک و جرج نش آغاز شد و در ادامه، ورزشکاران پارالمپیکی، ریچارد وایت‌هد و مت وایل نیز مفتخر به دریافت این هدیه شدند.

 

 

ب‌ام‌و M5 نسخه Competition (2016)

با نزدیک شدن به زمان معرفی نسل کاملاً جدید M5، ب‌ام‌و تصمیم گرفت نسل قبلی F10 را با مدل Competition Edition با قدرت 600 اسب بخار بدرقه کند. این مدل را نباید با پکیج Competition که در سال 2013 با قدرت 575 اسب بخار عرضه شد اشتباه گرفت. تنها 200 دستگاه از نسخه Competition Edition در سراسر جهان با قیمت هنگفت 101,000 پوند برای هر دستگاه تولید شد. خریداران می‌توانستند رنگ بدنه مشکی یا سفید را انتخاب کنند. در حال حاضر، 16 دستگاه از این مدل در بریتانیا باقی مانده است.

 

این خودرو هرگز در آمریکا به فروش نرسید. در عوض، آمریکایی‌ها نسخه Limited Edition M5 Pure Metal Silver با قدرت 600 اسب بخار که تنها برای بازار آمریکا بود و 50 دستگاه از آن تولید شد را دریافت کردند.