Skip to content Skip to footer

تونل باد هوشمند | کلید آزمایش خودروهای آینده

 

چگونه سازندگان خودرو می‌توانند آب وهوا را برای آزمایش نمونه‌های اولیه جعل کنند

 

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که سازندگان خودروبا آن مواجه هستند، اطمینان از استحکام و قابلیت اطمینان هر مدل جدید در هر بازار است. همان خودرویی که در آب و هوای نسبتاً ملایم بریتانیا رانده می‌شود، باید در تندرا و بیابان نیز به همان خوبی کار کند.

همچنین، موتورهای ICE خودروها، حساس به محتوای اکسیژن جو، باید بتوانند در هوای رقیق مکان‌های ارتفاع بالا و همچنین در سطح دریا مقابله کنند.

 

چند دهه پیش، تنها راهی که سازندگان می‌توانستند به طور مؤثر این کار را انجام دهند، ارسال تیم‌هایی از مهندسان و نمونه‌ها در سراسر جهان در زمان‌های خاص سال بود تا خودروهای مختلف را آزمایش کنند. امروزه، آن‌ها این بار گران و زمان‌بر را با تونل‌های باد اقلیمی در قلمرو خانه خود کاهش می‌دهند.

 

 

پورشه در سال ۲۰۲۲ یک مرکز آب و هوای جدید در مرکز توسعه وایساخ خود افتتاح کرد. این مرکز اکنون می‌تواند شرایط موجود در تقریباً هر نقطه از جهان، از قطب شمال تا دبی، را بدون هیچ سفری بازسازی کند.

این بدان معناست که تولید مجدد دمای هوا در محدوده -۳۰ درجه سانتیگراد تا ۵۰ درجه سانتیگراد و سرعت باد تا ۱۵۵ مایل در ساعت کاملا امکان پذیر است. تونل باد اقلیمی همچنین می‌تواند خودروها را با تابش خورشیدی ۱.۲ کیلووات در هر متر مربع برشته کند و شرایط رطوبت را از ۵٪ بیابانی تا ۹۵٪ گرمسیری شبیه‌سازی کند.

 

شرایط را می توان به طور دقیق بازسازی کرد- به عنوان مثال، تقلید از موقعیت خورشید در محیط برای دستیابی به یک نتیجه واقعی.

در حالی که سازندگان دهه‌ها تجربه ی توسعه خودروهای ICE برای استفاده در سراسر جهان را داشتند، خودروهای برقی چالش‌های جدیدی ایجاد می‌کنند. پورشه از تونل باد برای آزمایش مدارهای خنک‌کننده خودروهای برقی، نحوه عملکرد باتری ولتاژ بالای آن در تمام شرایط ، مانند خودروهای ICE، اینکه آیا استحکام هر جزء تحت تأثیر شرایط آب و هوایی شدید قرار می‌گیرد یا خیر، استفاده می‌کند.

 

 

 

 

علاوه بر آزمایش استحکام سیستم انتقال قدرت، مهندسان عملکرد کنترل هوای داخلی و به عنوان مثال، اینکه آیا دمای ۲۲ درجه سانتیگراد را می‌توان در داخل خودرو حفظ کرد در حالی که دمای بیرون ۴۰ درجه سانتیگراد است، ارزیابی می‌کنند.”با این حال، با وجود تمام پیشرفت‌های آزمایشگاهی، هنوز هم باید خودروهای نهایی را در شرایط واقعی جاده آزمایش کنیم. پورشه می‌گوید این مرحله، بخش ضروری فرایند تولید خودرو است.”

اگرچه امکانات آزمایش اقلیمی مانند این جدید نیستند (BMW مرکز آزمایش انرژی و محیط زیست عظیم خود را در سال ۲۰۱۰ افتتاح کرد)، اما با توسعه سریع فناوری خودروهای برقی، احتمالاً اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

نرخ شارژ و ظرفیت باتری خودروهای برقی به سرعت در حال تکامل هستند، بنابراین علاوه بر نیازهای فنی که بر مهندسی وارد می‌کنند، تغییرات در الزامات قانونی برای آزمایش نیز به معنای نیاز به، به‌روزرسانی مداوم امکانات آزمایش است.

 

منبع مقاله: autocar
تیم ترجمه و نگارش دل افکار